Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest Iveco eDaily: Gewoon elektrisch

Auteur Maarten van der Westen
22 maart 2024

De Daily is al sinds 1978 een begrip. Vanaf het begin werd deze bedrijfswagen in verschillende vormen aangeboden: als bus, met dubbele cabine of als chassis-cabine. Dit aspect mocht niet veranderen als hij elektrisch werd, vond Iveco. Daarom is ook de Iveco eDaily in vele vormen te verkrijgen.

Voordelen Nadelen
Veel mogelijkheden
Soepele aandrijving
One pedal driving
Startprocedure
Knop adaptive cruise control
Bediening scherm achter stuur

Wij reden met de Iveco eDaily als gesloten bestelbus, maar dit is slechts één van de vele verschijningsvormen. Gelukkig is een elektrisch platform zeer geschikt voor allerlei soorten opbouw en Iveco heeft dat goed begrepen. De accupakketten en de elektromotoren zijn bij de eDaily volledig weggewerkt in het chassis. Hierdoor gaat het niet ten koste van laadruimte of opbouwmogelijkheden. Afhankelijk van de chassislengte zijn meerdere accugrootten te bestellen.

Fijne eco-stand

Met al die verschillende mogelijkheden is het moeilijk om iets algemeens te roepen over het bereik, het laadvermogen of het verbruik. Dit is immers per variant verschillend. De accupakketten meten 38 kWh per stuk, effectief 35 kWh. Je kunt tot maximaal drie accupakketten kwijt in de eDaily, uiteraard afhankelijk van de uitvoering. Het bereik varieert van 110 tot maximaal 300 kilometer WLTP. Dit laatste bereik je in de middelgrote bestelbus met drie accupakketten. Hoe ver je in werkelijkheid komt, hangt natuurlijk sterk af van de lading en je rijgedrag. Zet je de eDaily standaard in Power-modus om weg te kunnen scheuren bij het verkeerslicht, dan is je bereik beperkt. Rijd je in eco-modus met one-pedal driving, dan kom je met name in de stad heel wat verder.

Tijdens onze rijtest bleek dat die eco-stand helemaal geen straf is. Nog altijd trekt de Iveco eDaily lekker vlot op. De elektromotor heeft een vermogen van 188 pk (140 kW) en levert 400 nM aan trekkracht. In de hoogste regeneratiestand hoef je het rempedaal nauwelijks meer aan te raken. Alleen om tot een complete stop te komen, heb je de rem nodig. Dit rijdt erg prettig. Bijkomend voordeel is dat je je remenergie optimaal omzet naar nieuwe elektriciteit voor de motor, en je dus meer bereik hebt.

Volwassen

De Iveco eDaily is een volwassen bestelbus en dat merk je. Dankzij de elektrische aandrijving is het natuurlijk al erg stil in de cabine. De zitpositie is lekker hoog. De bestuurdersstoel is niet in hoogte verstelbaar, maar veert wel. Je kunt hem zelfs afstellen op het gewicht van de bestuurder. Het stuur kan versteld worden in hoogte en diepte. Grote ramen die ver doorlopen geven niet alleen een uitstekend zicht naar buiten, maar geven de cabine ook een ruimtelijk gevoel. Dit doet ook de volledig vlakke vloer. Het interieur bestaat vooral uit stevig plastic maar oogt modern. Zowel voor de bestuurder als voor de bijrijder zit een handig opbergvak op het dashboard. Daarnaast zijn er nog andere vakken om spullen in op te bergen.

Midden op het dashboard van onze testauto zat nog een klein schermpje. De meeste instellingen gingen nog via het kleine schermpje achter het stuur, tussen de analoge tellers. Binnenkort krijgt de Iveco eDaily een groter scherm, dat meer bij dit type auto past. Langzaamaan verandert de eDaily zo van een omgebouwde dieselbus naar een echte elektrische bedrijfsauto. Hopelijk verdwijnt ook de fysieke sleutel, die nodig is om de auto te starten, want dit is nu wat omslachtig. Ook de knop voor de adaptive cruise control mag een betere positie krijgen. Midden op het stuur zit namelijk de knop voor de gewone cruise control, niet de adaptive. Jammer, want de adaptive cruise control werkt uitstekend, zeker in combinatie met de rijbaanassistent.

Conclusie rijtest Iveco eDaily

Om de eDaily te omschrijven als een omgebouwde brandstof-bus doet hem duidelijk tekort. Natuurlijk is de eDaily gebaseerd op de versie met een dieselmotor, maar dankzij de soepele elektrische aandrijving is het geheel meer dan de som der delen. Dankzij het slimme chassis verliest de eDaily niks van zijn flexibiliteit en bruikbaarheid. Deze elektrische bestelauto is duidelijk klaar voor de toekomst.

Maarten van der Westen

Maarten van der Westen

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie