Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest Cenntro Metro N1: Hobbelen door de stad

Auteur Maarten van der Westen
05 april 2024

Met de elektrificatie van de last-mile-deliveries komen er voertuigen op de markt die niet lijken op een traditionele bestelauto. De Cenntro Metro N1 is er daar één van. Toch heeft dit geinige voertuigje een N1-typering.

Voordelen Nadelen
+ Leuk ontwerp
+ Grote laadbak
+ Goed rijgedrag
- Kleine cabine
- Klein schermpje
- Weinig comfort

Uiteraard is de Cenntro Metro N1 een voertuig voor in de stedelijke gebieden, dat ziet iedereen. Het ontwerp komt oorspronkelijk van de Franse SITL-Brandt Motors, dat enkele jaren terug door Cenntro werd overgenomen. Het markante voertuigje lijkt dan ook gemaakt voor smalle Franse straatjes. Het ontwerp oogt extreem simpel maar toch charmant.

Verschillende opbouwen

Met een breedte van maximaal 1,40 meter past de Cenntro Metro N1 vrijwel overal tussendoor. Dankzij het slimme ontwerp zijn veel soorten opbouwen mogelijk: van koelwagen tot pick-up of gewoon met een gesloten bak. Voor de bestuurder is net iets meer dan 1,50 meter beschikbaar: erg ruim is de cabine dan ook niet. Dankzij de grote voor- en zijruiten voelt het echter niet zo klein. Er is plaats voor twee personen, maar dat is vrij krap.

Door de grote ruiten is het zicht naar buiten uitstekend. De zitpositie is laag, dus de bestuurder maakt echt deel uit van zijn omgeving. Daarbij loopt ook het dashboard naar voren af, dat een goed zicht geeft op de weg voor het voertuig. Veel dashboard is er overigens niet: het beperkt zich tot twee schermen boven elkaar in de middenconsole.

Het grootste scherm is alleen voor de achteruitrijcamera. Bij het vooruit rijden geeft deze geen beeld. Alle belangrijke informatie staat op een klein schermpje in het midden voor de voorruit. Hierbij is eigenlijk alleen de snelheid echt van belang. Niet dat je heel snel wilt gaan in de Cenntro Metro N1. De topsnelheid is 80 km/u maar de vraag is of je dit ermee wil rijden.

Weinig comfort

Instappen gaat erg makkelijk: de hele zijkant is feitelijk de deur. De zit achter het stuur is verrassend comfortabel. Alleen door de taps toelopende cabine zitten de pedalen vrij dicht bij elkaar. Het stuur staat vrij recht op, wat logisch is bij dit type voertuig. Starten doe je met een sleutel, maar voor de versnellingen is er een moderne draaiknop.

Comfort voor de bestuurder is er niet echt. Er is een radio. Bovendien is de cabine uitgerust met airconditioning, wat in de zomer erg prettig is gezien de grote ruiten. Links en rechts zijn er ook nog schuifraampjes voor frisse lucht. Boven het raam zijn warempel zelfs twee opbergvakjes. Het handschoenenkastje is niet meer dan een netje.

Kleine ritjes

In de Cenntro Metro N1 zit je bovenop de voorwielen. Dit geeft een bijzondere rij-ervaring. Je hobbelt mee met de oneffenheden in de weg. Dit weerhoudt je ervan om te snel te willen rijden, dat is een ding dat zeker is. Pas je je snelheid aan, dan rijdt de Metro N1 vrij volwassen voor zijn grootte. Op geen moment heb je het idee met een smal, hoog wagentje op pad te zijn. Hij ligt vrij stabiel in de bochten, wat natuurlijk maar goed is ook.

Tussen de kleine wieltjes pas maar een accupakket van 20 kW. Het bereik is moeilijk te bepalen. De Metro N1 is natuurlijk niet gemaakt voor grote afstanden, maar voor kleine ritjes in de stad. Ook heeft het soort opbouw en het gewicht een grote invloed op het rijbereik. Desondanks is een bereik van 100 kilometer of iets meer realistisch. Met de Cenntro Metro N1 wil je ook niet te ver rijden, want opladen gaat alleen via het stopcontact. Hier moet hij de hele nacht aan liggen voor een volle accu.

Conclusie rijtest Cenntro Metro N1

De Cenntro Metro N1 past niet helemaal in de standaard definitie van bestelauto. Volgens de wet is hij er echter wel eentje. Dit is echter geen voertuig om stad en land mee af te rijden. Daarvoor is hij simpelweg niet geschikt. Kleinschalige distributie in stedelijk gebied kan hij echter wel heel goed. Ritten met veel stops en door drukke of krappe straatjes: daar is de Cenntro Metro N1 voor gemaakt.

Daarmee kan dit voertuig voor sommige ondernemers een interessant alternatief zijn voor de traditionele bestelauto. Zeker met een gesloten bak kun je namelijk veel lading meenemen in een erg compact voertuig. Past de Cenntro Metro N1 jou, dan heb je een simpel en gebruiksvriendelijk voertuig voor in de stad. Die grote bestelauto heb je dan helemaal niet meer nodig.

Maarten van der Westen

Maarten van der Westen

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie