Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest Cenntro Logistar 260: Lichtgewicht als uitdager

Auteur Maarten van der Westen
15 maart 2024
Voordelen Nadelen
Veel laadvermogen
Eenvoudig
Goed rijgedrag
Lage topsnelheid
Klein bereik
Weinig comfort

Met de intrede van de elektrische bestelauto staan er heel wat nieuwkomers aan de poort te rammelen. Zo ook Cenntro, die volgens een eigen formule een hele rits aan bedrijfswagens aanbiedt. De grootste daarvan is de Cenntro Logistar 260.

Anders dan de andere bedrijfswagens van Cenntro is de Logistar 260 een heel eigen ontwerp. De elektrische aandrijving is uit eigen huis, maar ook de carrosserie. Deze is geheel uit aluminium en kunststof opgebouwd, wat de Logistar 260 erg licht maakt. Slechts 1650 kilo weegt deze toch forse bestelbus.

Dit maakt dat de Cenntro Logistar 260 opvallend veel lading mag meenemen voor een elektrische bestelauto: tot 1280 kilo. In totaal mag hij niet meer dan 3 ton wegen, waardoor hij altijd binnen het bereik van een B-rijbewijs blijft. Het lage eigengewicht maakt de Logistar 260 ook interessant voor speciale opbouwen. Zo kan hij zelfs met een koelinstallatie en volledige isolatie nog aardig wat gewicht meenemen.

De Cenntro Logistar 260 meet net geen 5,5 meter van bumper tot bumper. De vierkante opbouw verraadt al veel ruimte: het laadvolume is een nette 7,5 m3. Met lading tot 285 cm heeft de laadbak geen enkel probleem. De deuren achter moet je wel elke keer met een haakje vastzetten, want ze blijven niet uit zichzelf open. Aan de zijkant krijg je een handige klep die omhoog opent: ideaal voor pakketbezorgers en maaltijdbezorgers.

Niet snel

Dat lage gewicht haalt de Cenntro Logistar 260 ook dankzij zijn relatief kleine accu van 43,5 kWh. Dit heeft uiteraard zijn weerslag op het bereik. Volgens WLTP komt deze bestelbus 163 kilometer ver op één acculading. Dit kan meer of minder zijn afhankelijk van rijgedrag en belading. De Logistar 260 heeft een maximumsnelheid van slechts 93 km/u. Grote afstanden op de snelweg moet je er dus niet mee willen rijden.

DC-laden gaat niet sneller dan met 36 kW. Dankzij het formaat van de accu hoef je echter toch niet lang te wachten tot hij vol is: in een halfuur gaat de accu van 30 naar 80%. Toch is dit geen bestelbus voor de lange afstanden. In de binnenstad is de grote Logistar 260 ook niet helemaal op zijn gemak. Dat komt vooral door de smalle zijruiten, waardoor je grote dode hoeken hebt. Zeker op rotondes heb je daar last van.

Gebruiksvoorwerp

Rijden doet de Cenntro Logistar 260 echter goed. De auto is comfortabel en vlot genoeg. Tijdens het rijden hoor je de elektrische aandrijving en wat geluiden van buiten, maar niet zodanig dat het storend is. Er is weinig aan te merken op het rijgedrag. Bij het remmen wordt wat energie geregenereerd. Dit rijdt prettig, maar de mate van regeneratie is niet in te stellen.

De Logistar 260 is wel duidelijk een gebruiksvoorwerp: aan additionele luxe doet deze bestelauto niet. Airconditioning is standaard, maar zaken zoals cruise control en navigatie schitteren door afwezigheid. De stoelen zijn oké maar niet meer dan dat. Er is zelfs maar één zonneklep: de passagier moet het zonder doen. De laadkabel moet je achter de stoelen kwijt.

Het interieur is vooral functioneel. Je start de auto met een ouderwetse sleutel en ook de handrem lijkt ontsnapt uit de vorige eeuw. Op het plastieken dashboard is nogal onbehouwen een tablet geschroefd. Hiermee kun je weinig meer dan het bedienen van de radio of je muziek. Buiten een handschoenkastje is er weinig opbergruimte, dus voor vrachtpapieren is weinig plaats. Wat er is, werkt echter naar behoren. Zoals gezegd: dit is een gebruiksvoorwerp.

Conclusie rijtest Cenntro Logistar 260

Het is makkelijk om de elektrische nieuwkomers direct af te serveren, zeker als ze van een onbekend merk als Cenntro komen. Op basis van de specificaties maakt de Logistar 260 waarschijnlijk ook weinig indruk. Het is een erg ruime bestelbus maar is beperkt in snelheid en rijbereik. Desondanks kan de Cenntro Logistar 260 voor sommige ondernemers een interessante optie zijn.

Dit komt dan vooral door de combinatie van zijn flinke laadvolume en lage eigengewicht. Voor een ondernemers die incidenteel veel goederen moet vervoeren over een korte afstand is deze bestelauto zeer geschikt. Zeker omdat de Cenntro Logistar 260 gunstig geprijsd is in vergelijking met de concurrentie.

Maarten van der Westen

Maarten van der Westen

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie