Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest Cenntro Logistar 200: Oud en nieuwig

Auteur Maarten van der Westen
29 maart 2024
Voordelen Nadelen
+ Ongecompliceerd
+ Goedkoop
+ Veel laadvermogen
- Handrem en versnellingspook
- Carrosserie
- Klein bereik

Cenntro is een Amerikaans-Chinese autobouwer die er een eigen werkwijze op na houdt. Het merk gelooft dat je moet doen waar je goed in bent. Daarom is eigenlijk alleen de elektrische aandrijving van Cenntro: de rest van de Cenntro Logistar 200 is ingekocht. Het maakt dat de voertuigen van Cenntro een bijzondere mix zijn tussen oud en nieuw.

Komisch

Van alle modellen van Cenntro is dit het beste te merken aan de Logistar 200. De carrosserie komt overduidelijk van een Aziatische bedrijfswagen met een brandstofmotor. Dit maakt de Cenntro Logistar 200 een beetje vreemd. Zo zit de laadaansluiting duidelijk achter wat ooit een tankklep was en bestaat de verlichting uit ouderwetse bolletjes. In het interieur wordt het vreemder. Het instrumentenpaneel is volledig analoog en er is een tablet geplakt waar ooit een autoradio zat. Er is een ouderwetse handrem en een echte versnellingspook.

De koddige afmetingen helpen ook niet om het vreemde imago af te schudden. Zeker in transporter-uitvoering, dus als busje zoals wij hem reden, ziet de Cenntro Logistar 200 er maar wat raar uit. Hij is ruim 4,5 meter lang maar slechts 162 centimeter breed. Hij oogt smal en hoog. Daarbij zit de vooras ook komisch ver naar voren onder het kleine motorkapje.

Meerdere gedaantes

Het is echter te makkelijk om de Cenntro Logistar 200 op basis van deze vreemde specificaties direct af te serveren. Er is namelijk best iets voor te zeggen. Dit is elektrisch spullen vervoeren op zijn meest eenvoudigst. Daar is de prijs dan ook naar. Met de Cenntro Logistar 200 kun je voordelig en elektrisch een hoop spullen vervoeren.

De Cenntro Logistar 200 laat zich in meerdere gedaantes configureren. Als bestelbus heeft hij een ruime laadruimte van 4,7 m3. De laadbak met dan 2,4 meter. Handig zijn de schuifdeuren aan beide zijden. De Logistar 200 is er echter ook als chassis-cabine. Hierdoor kan hij voorzien worden van een laadbak van wel 6,9 m3. Een open laadbak is natuurlijk ook mogelijk. Ineens is die beperkte breedte van het voertuig erg handig voor die smalle straatjes.

Niet snel

De aandrijving van de Cenntro Logistar 200 is al even simpel als doeltreffend. De 41,9 kWh accu staat garant voor een rijbereik van 188 kilometer WLTP. De bestelbus weegt leeg slechts 1675 kilo. Aangezien de Cenntro Logistar 200 maximaal 2,550 kilo mag wegen, betekent dit dat je zo’n 1.000 kilo aan lading mag meenemen. Bij de chassis-cabine is dat uiteraard wat minder, maar nog steeds geldt: veel lading voor weinig centen.

Uiteraard zijn er ook nadelen. De Cenntro Logistar 200 rijdt maximaal 95 km/u, dus erg hard ga je er niet mee. Hij is dan ook vooral bedoeld voor stedelijke gebieden en relatief korte afstanden. Je kunt hem opladen bij de snellader, maar ook daar is de Logistar 200 niet snel: maximaal 35 kW. De kleine accu zit dan wel weer snel vol. Er is weinig luxe voor de inzittenden. De stoelen zijn weinig comfortabel en het interieur is kaal. Deze bestelauto is zo basic als het kan. Wat ook weer voordelen heeft: wat er niet op zit, kan ook niet kapot.

Het rijgedrag van de Cenntro Logistar 200 is al even ongecompliceerd als zijn uitrusting. Toch is dit zeker niet negatief. De auto gaat goed mee met het verkeer, zolang dat niet te snel gaat. Hij stuurt heel direct. Je zit vrij hoog, dus het zicht naar buiten is goed. Afgezien van wat windgeruis is het vrij stil in het interieur. De analoge tellers zijn goed af te lezen. Alleen jammer dat je nergens je verbruik kunt zien.

Conclusie rijtest Cenntro Logistar 200

Je kunt heel wat bedenkingen hebben bij de Cenntro Logistar 200. Hij rijdt niet snel, hij ziet er koddig uit en de uitrusting is erg mager. Hij heeft een rare versnellingspook en mist elke vorm van innovatie. Toch scoort deze elektrische bestelauto goed op datgene dat een bestelbus moet kunnen. Hij rijdt goed en hij kan veel spullen vervoeren. Zijn eigengewicht is laag, net zoals zijn prijs. Voor een ondernemer die geen fortuin wil spenderen aan een elektrische bedrijfsauto maar toch veel laadvermogen wil, kan de Cenntro Logistar 200 een uitkomst zijn.

Afgelopen tijd zijn we verwend geraakt. Bestelauto’s hebben een niveau van luxe waar vroeger zelfs personenauto’s van konden dromen. Met de elektrificatie van ons wagenpark worden auto’s en bestelauto’s alleen maar ingewikkelder en duurder. De Cenntro Logistar 200 gaat echter terug naar de basis. Een elektrische aandrijving met een ingekochte carrosserie, zonder poespas of luxe: veel simpeler wordt het niet.

Maarten van der Westen

Maarten van der Westen

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie