Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest BYD Dolphin: even op adem komen

Auteur Maarten van der Westen
25 april 2024

De markt zit te springen om kleine, betaalbare EV’s met een groot bereik. Helaas voor alle Europese merken zijn het wederom de Chinezen die hier punten scoren. Tijdens onze rijtest met de BYD Dolphin keken we hoe BYD het weer voor elkaar heeft.

Voordelen Nadelen
Grootte
Kwaliteit interieur
Prijs
Rijbaanassistent
Snelheidswaarschuwingen
Torque steer

Wat is de BYD Dolphin?

Het Chinese BYD is met een enorme opmars bezig in Europa. Met Louwman als partner vinden de modellen van het merk gretig aftrek in Nederland. En terecht, want BYD biedt degelijke auto’s met fraaie interieurs, innovatieve techniek en een flink rijbereik. Na enkele grotere modellen is het nu de beurt aan de Dolphin, het kleinste model dat BYD tot nu toe aanbiedt in ons land. Een leuke elektrische hatchback, in de grootte van een moderne Volkswagen Golf. Oftewel: het soort auto dat Nederland graag rijdt.

Zo in het donkergrijs heeft de voorkant van de BYD Dolphin in onze rijtest wel iets weg van een dolfijntje. Met name de dagrijverlichting geeft de auto een vriendelijk gezicht. Scherpe lijnen bepalen de zijkant, terwijl het aan de achterkant vooral de sierlijke achterlichten zijn die de show stelen. Het maakt de Dolphin fraai maar niet erg opvallend. Aan het hoofd van de ontwerpafdeling van BYD staat Wolfgang Egger, die ooit vooral Volkswagens en Seats tekende. Enige gelijkenis is dus geen toeval.

De vanaf-prijs van net geen 30.000 Euro maakt de BYD Dolphin erg interessant, vooral omdat hij veel bereik heeft. Er zijn vier uitvoeringen. De goedkoopste biedt een accu van 44,9 kWh en 340 kilometer bereik (WLTP). Je moet het dan doen met 95 pk. Wij reden met de een-na-duurste uitvoering, de Comfort. Deze heeft de grote accu van 60,4 kWh, waarmee je tot 427 kilometer kunt rijden (WLTP). Deze biedt een vermogen van 204pk.

Al vanaf de basisversie is de Dolphin rijk uitgerust, met bijvoorbeeld het grote scherm en een 360-graden camera. De duurdere versies bieden naast de grotere accu en meer vermogen enkele interessante opties, zoals two-tone lak en een groot panoramadak. Onze testauto had deze opties helaas niet, waardoor wij het moesten doen met een grijze buitenkant en een erg zwarte binnenkant. Jammer, want deze auto loont zich uitstekend voor vrolijkheid en kleur.

Hoe rijdt hij?

Ondertussen hebben we genoeg met BYD’s gereden om te weten dat ze heel fijn rijden. De Dolphin is hierin geen uitzondering. Iedereen rijdt er zo mee weg, eigenlijk merk je niet eens dat de auto elektrisch is. Qua rijgedrag is de Dolphin echt ‘one size fits all’. Super-sportief is hij niet, maar wel lekker vlot. Vanwege zijn grootte laat hij zich lekker door het verkeer sturen. De vering is erg op comfort gericht. Dat komt meestal zijn rij-ervaring ten goede, maar op een weg met veel hobbels kan hij wat gaan deinen. Dit is echter vooral een kwestie van smaak, wellicht dat ik mijn auto’s liever wat strakker geveerd heb.

De BYD Dolphin is een relatief goedkope elektrische auto, maar zo rijdt hij helemaal niet. Het lijkt alsof BYD zich niet heeft ingehouden om dit gewoon een heel goede auto te maken. Er lijkt niet bespaard. De zit achter het stuur is goed. In de Dolphin zit je verrassend hoog, wat je eigenlijk niet zou verwachten. Zo hoog is de auto immers niet. Omdat de voorruit erg schuin doorloopt, heb je wel veel dashboard voor je. Het zicht naar buiten is echter prima naar alle kanten.

Sterke punten

Het is ondertussen vaste prik bij BYD maar het interieur krijgt extra punten. Wel is het jammer dat in Nederland alleen het zwarte interieur verkrijgbaar is. In lichte kleuren en kleuraccenten zouden de speelse details van het interieur meer naar voren komen. Een voorbeeld hiervan zijn de fraaie luchtroosters die leuk zijn weggewerkt in het dashboard. Ook voor het interieur geldt: BYD heeft niet bespaard. De materialen voelen fijn en kwalitatief aan en de afwerking is erg netjes.

Het sterkste argument van de BYD Dolphin is echter wat hij biedt. Dit is een elektrische auto voor het grote publiek, die niks heeft met grote SUV’s of auto’s die roepen ‘kijk mij eens elektrisch rijden’. In plaats daarvan is de Dolphin een fijne elektrische auto voor elke dag. Hij rijdt fijn, hij ziet er goed uit en hij heeft voldoende bereik. De achterbank is niet heel ruim maar voor dit formaat heel behoorlijk. Ook de kofferbak van 345 liter is voor veel mensen groot genoeg.

Zwakke punten

Nadelen heeft de BYD Dolphin helaas ook. Zo mag je niet te hard wegrijden als de wielen gedraaid staan, want dat vindt de auto niet leuk. Hij heeft erg last van zogenaamd ‘torque steer’ waarbij het vermogen op voorwielen mede het stuurgedrag bepalen. Rustig wegrijden is dus het devies. De versies met minder vermogen hebben dit probleem waarschijnlijk niet of minder, maar toch is het een negatief stukje rij-ervaring.

De andere zwakke punten liggen vooral in de technologie, en dat is toch jammer voor een bedrijf als BYD. Zo maakt de auto op meerdere manieren irritant duidelijk dat je de maximumsnelheid overschrijdt, en dit is alleen te voorkomen door allerlei veiligheidssystemen uit te zetten. Ook de rijbaanassistent bemoeit zich zodanig met je stuurgedrag, dat je hem uiteindelijk gewoon niet gebruikt. Dit kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Hopelijk weet BYD dit gedrag softwarematig nog te beteugelen.

Uitrusting

Zoals al gezegd is de BYD Dolphin voorzien van een rijke uitrusting, zelfs al op de goedkoopste uitvoering. Het meest opvallend is het grote 12,8 inch scherm op het dashboard. Deze is, zoals bij de meeste modellen van BYD, draaibaar. Dit is vooral handig bij de navigatie. Zorg er bij de Dolphin wel voor dat er niks in het vakje onder het scherm ligt.

Achter het stuur zit alleen een klein, losstaand schermpje van 5 inch. Dit werkt echter goed. Of iedereen het handig vindt dat tekst in groen op een blauwe achtergrond wordt weergegeven, valt te bezien. De indeling oogt op een bepaalde manier erg Chinees en dit is niet echt aan te passen. Desondanks geeft het de informatie die nodig is, dus dat is prima. Alleen jammer dat de aanwijzingen van de navigatie er niet op getoond worden.

Verder is de BYD Dolphin van alle gemakken voorzien, van stoelverwarming tot adaptive cruise control. Voor een draadloze oplader of een panoramadak moet je echter de duurste variant hebben. Gelukkig is niet alles digitaal: in de middenconsole zit een hele rij met handige knoppen, zodat je niet altijd het scherm hoeft te gebruiken.

Conclusie rijtest BYD Dolphin

Wij blijven van mening dat de BYD Dolphin het soort auto is dat Nederland nodig heeft. En we vinden er iets van dat de Chinezen dit beter lijken te begrijpen dan onze eigen automerken. Je kunt een mening hebben over de Chinese invasie, maar je kunt geen hekel hebben aan dit grijze dolfijntje. De BYD Dolphin is gewoon een goede elektrische auto, waar veel mensen ook echt iets aan hebben. En dat voor een relatief lage prijs.

Van de Dolphin zou je zelfs kunnen denken dat BYD iets teveel heeft gewild. Een klein stapje terug had de auto niet slechter gemaakt, maar had misschien wel de grootste problemen opgelost, met name op technologiegebied. We zijn niet gewend dat een elektrische auto van dit formaat zoveel biedt, van een ruime actieradius tot een fraai afgewerkt interieur en van veel binnenruimte tot een ruime uitrusting. Zoals we bij zowat elke rijtest van een BYD zetten: Europese merken moeten zich zorgen maken.

Maarten van der Westen

Maarten van der Westen

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie