Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

ID. Buzz: vrolijk en iconisch

Auteur Jasper Engel
01 oktober 2023

positief kritisch

Uiteraard blijven we positief kritisch en letten we misschien wel iets meer op typische bestelautoaspecten dan menig andere redacteur. Maar al te vaak komt er een personenvariant van een reeds eerder geïntroduceerde bestel- grijskenteken variant. Dat zie je dan ook terug aan de materialen die ze gebruiken. Vaak komt dat niet ten goede van de personenversie. Bij de ID. Buzz lijkt dat net andersom te zijn. Ze hebben van de personenversie een bestelversie gemaakt. Maakt dat uit? Jazeker. Denk maar even aan het interieur zoals het dashboard en de afwerking. Bij Mercedes-Benz hebben ze ook een V-klasse die heel anders is dan de bestelautoversie genaamd Vito. We hebben met zowel de cargo - als de personenautoversie gereden en daar zijn de onderlinge verschillen minder groot. Beide versies voldoen ruimschoots aan de maatstaf van een kritische chauffeur.

En wat een ruimte!

Zeker wanneer je achter het stuur zit ervaar je door de ver naar voren geplaatste voorruit een zee aan de ruimte. Net iets hoger dan de andere weggebruikers zodat je lekker ver voor je uit kunt kijken terwijl je in de comfortabele stoelen met verstelbare armleuningen om je heen zit te kijken. Wat ons ook opviel was de bizar kleine draaicirkel. Volkswagen heeft namelijk voor achterwielaandrijving gekozen en daardoor kunnen de voorwielen een veel grotere hoek maken omdat ze alleen hoeven te sturen en niet de wielen hoeven aan te drijven. Superhandig bij de supermarkt met de vele parkeerhavens. Over de laadruimte voor de boodschappen en/of je mountainbike kunnen we kort zijn. Zoals je kunt verwachten is die groot, heel groot. Vooral de hoogte en de lage tildrempel maken deze auto een praktische allemansvriend ongeacht wat je allemaal aan het doen bent.

Vernieuwing

En dan komt er begin 2024 ook een lange versie van de ID. Buzz beschikbaar. De ID. Buzz met lange wielbasis is met een kleine 5 meter 20 centimeter langer dan ons testexemplaar en heeft een wielbasis van 3,24 meter. En dat is maar liefst 25 centimeter langer. Nog meer binnenruimte dus. De extra lengte van het nieuwe model wordt optisch verdeeld over de 19 cm bredere schuifdeuren en 6 centimeter achter de achterwielen. De ID. Buzz met lange wielbasis komt als vijfzitter, als zeszitter en als zevenzitter met neerklapbare en uitneembare achterste stoelen. Het maximale laadvolume van de ID. Buzz met lange wielbasis bedraagt maar liefst 2.469 liter. Met deze vernieuwing komt er dan ook de nieuwe aandrijflijn met 201 kW (286 pk) uit de ID.7 en een grotere actieradius door een groter accupakket van 86 kWh.

Voordelen Nadelen
Snelladen gaat met 170 kW.
Mede door de draaicirkel is de Buzz handzaam in de stad.
Rijprestaties en comfort
Niet de goedkoopste
In het donker kun je niet zien hoe je de verwarming bij kunt stellen.
Door de vooruitlopende daklijn moet je over je stuur moet hangen om een verkeerslicht te zien.

Conclusie

Deze vrolijke Buzz is met recht een auto die er voor jou is. Veel mensen vinden hem een mooie auto en veel bedrijven gebruiken de auto ook als marketingcampagne. Dat zagen we wel op de EV-Experience in Zandvoort waar heel veel exposanten de auto van eigen logo’s hadden voorzien. Dat is toch wel een heel dik compliment voor Volkswagen met deze iconische Buzz.

Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie