Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Ford e-Transit

Auteur Maarten van der Westen
01 mei 2023

Nieuw en vertrouwd

Zeg je bestelauto, dan zeg je Ford Transit. Het is dan ook geen verrassing dat deze bestelauto een elektrische variant heeft: de Ford e-Transit. Alles wat je kent van de oude Transit, maar zonder het kenmerkende dieselgeluid. Kun je je als bestuurder aanpassen aan deze nieuwe aandrijving, dan biedt de Ford e-Transit nog meer voordelen.

Aan de buitenkant zie je niet dat de Ford e-Transit elektrisch zijn, of het moeten wat stickers zijn. De laadpoort zit slim weggewerkt in de grille. De bekende hap uit het bestuurdersportier, waar ooit de tankdop zat, bewijst dat dit gewoon de Transit is die we kennen, maar dan elektrisch. Dat biedt natuurlijk voordelen.

Veel rijhulpsystemen

Voor het uitgebreide pakket aan rijhulpsystemen - het zijn er te veel om op te noemen - ontving de e-Transit al een Gold Award van de onafhankelijke voertuigveiligheidsautoriteit Euro NCAP. Waaronder ook de Reverse Brake Assist. Dit systeem maakt gebruik van een camera en sensoren om voetgangers, fietsers en statische obstakels te detecteren bij het achteruitrijden. Ook waarschuwt het systeem voordat het voertuig automatisch tot stilstand brengt als de bestuurder niet reageert.

Niet alle informatie

Achter het stuur toont dit zich in de vorm van een doordacht interieur. De zitpositie is uitstekend en het dashboard oogt bekend. De gebruikte materialen zijn degelijk en praktisch, zonder goedkoop te ogen. De versie met een dubbele cabine die wij reden bood zes volwaardige zitplaatsen en tal van kleine opbergvakken. Alle knoppen zitten binnen handbereik.

Tussen de analoge wijzers achter het stuur toont een klein scherm de meest noodzakelijke informatie. Dit scherm komt rechtstreeks uit de varianten met brandstofmotor. Veel informatie over elektrisch rijden is er niet te vinden: alleen het resterende bereik wordt getoond. Het verbruik tijdens een rit blijft een raadsel en voor de resterende accucapaciteit moet je het centrale scherm gebruiken.

Op het 12-inch infotainmentscherm draait het nieuw Sync4, wat speciaal ontwikkeld is voor elektrische Fords. In het menu vind je hoe vol de accu nog is en kun je voorverwarming instellen. De informatie blijft echter een beetje weggestopt. Liever hadden we deze informatie pontificaal in beeld gehad. Nu blijft de e-Transit het gevoel houden van een omgebouwde dieselauto.

Alles voor bereik

Tijdens het rijden komen de voor- en nadelen van elektrisch rijden direct naar voren. De stilte is overweldigend: geen rammeltje of piepje verstoort de rust. Tenzij je een bak losse schroefjes achterin hebt liggen natuurlijk. De stilte en het gebrek aan trillingen maakt de Ford e-Transit uitermate comfortabel om te rijden. Het lage zwaartepunt maakt het goede stuurgedrag van de Ford alleen maar beter.

Bij zo’n grote vierkante bestelauto is het bereik natuurlijk een punt van zorg. Met de standaard accu van 68 kWh zou je tot 317 kilometer kunnen rijden, aldus de fabrieksopgave. Dit gaat echter niet lukken. Houd onder gunstige omstandigheden rekening met zo’n 200 kilometer bereik. Zeker met de motor met 184 pk is dit haalbaar. Kies je de sterkere motor van 269 pk, dan lever je bereik nog iets verder in.

Om een bruikbaar bereik te halen ontmoedigt de Ford e-Transit wel hard rijden. Optrekken gaat, zoals je van een elektrische aandrijving mag verwachten, lekker vlot. Zodra de teller richting 90 km/u gaat, is de koek op. Dit is duidelijk geen bestelauto voor hoge snelheden op de linkerbaan. Op zich logisch, want dan blijft er weinig bereik meer over.

230 volt aansluitingen in de laadruimte

Uniek en heel handig is de optie om je gereedschap op locatie van stroom voorzien, waar je werk je ook brengt. De Pro Power Onboard is verkrijgbaar als extra optie en levert 2,3 kW vermogen zonder dat er een generator nodig is. Je kunt dus gewoon je boor, zaag of laptop of iets anders aansluiten op de 230-voltaansluiting en aan de slag gaan. De meerprijs is € 1.100, -. Je kunt overigens instellen hoeveel energie je maximaal wilt gebruiken. Daarmee voorkom je dan dat je niet met een lege accu komt te staan. Slim gedaan van Ford.

Drie lengte- en twee hoogtevarianten

Dankzij de goed weggewerkte accu is de laadruimte van de Ford e-Transit geen compromis. Er zijn meerdere varianten: drie lengtes en twee hoogtes. Maximaal biedt de e-Transit 15,1 m3 laadruimte. De e-Transit mag maximaal 4250 kilo wegen. Voor dit gewicht is nu dus een rijbewijs C noodzakelijk. Het is de bedoeling dat daar in de loop van 2024 verandering in komt zodat je meer mag laden met rijbewijs B. Immers blijft er door het gewicht van de accu minder laadvermogen over dan de dieselversies. Niet dat je niets mag laden hoor. In de lengte 2, hoogte 2 uitvoering kom je toch nog op 1041 kg wat netto meegenomen kan worden. Bij de grotere varianten kom je niet boven de 1000 kg uit. Gezien de capaciteit van de accu is dat heel netjes. Het maximale aanhangwagengewicht is met 750 kg helaas wat beperkt.

Conclusie

In de ontwikkeling van de elektrische bestelauto kan Ford met de Transit natuurlijk niet achterblijven. Het resultaat is de oude vertrouwde Transit, maar dan met een elektrische aandrijving. Dit heeft zijn voor- en nadelen. Het model zit duidelijk in de overgang van diesel naar elektrisch. Dat merk je aan de informatievoorziening en het bereik. Tegelijk maakt het de overstap naar elektrisch rijden minder drastisch. De e-Transit heeft service-interval van één jaar met een onbeperkt aantal kilometers en een garantie van acht jaar en 160.000 km voor alle elektrische hoogvoltagecomponenten, inclusief dekking voor overmatige degradatie. De Ford e-Transit blijft de oude, ondanks het nieuwe.

Voordelen Nadelen
Prettig rijgedrag
twee volwaardige 230 V stopcontacten
Hoog laadvermogen
Uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen
Trekgewicht 750 kg is wat beperkt
Beperkte informatie op dashboard
Stevige aanschafprijs
Maarten van der Westen

Maarten van der Westen

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie