Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Xpeng onthult: Xpeng G6 met SEPP subsidie

Auteur Arjan Hordijk
13 april 2024

Enkele dagen geleden kwam er al nieuws naar buiten over de Xpeng G6. Alles omtrent de specificaties van de Xpeng G6 is dus al bekend. Toch vond het Xpeng het belangrijk alsnog een los event te houden, om de Xpeng aan het Nederlandse publiek voor te stellen. Uiteraard waren wij daarbij in Breukelen.

Xpeng G6 met SEPP subsidie

Over de prijs kon Xpeng Nederland helaas nog geen officiële cijfers naar buiten brengen. Wel is al duidelijk dat de instapper van de Xpeng G6 onder de SEPP subsidiegrens blijft. Belangrijk, want daarmee komt de Chinese SUV precies in het prijssegment waar het wil zitten en kan het ook de pijlen richten op de grote concurrent, inderdaad de Tesla Model Y. Nu is het overigens niet zo dat de instapper dan ook een kale versie is met wieldoppen en handmatige airco. Standaard kent de Xpeng namelijk al een rijke uitrusting, zoals we ondertussen gewend zijn van elektrische auto's. Oftewel die 20-inch velgen, panoramadak en witte kleur zijn standaard. Eveneens standaard is een warmtepomp, verwarmd stuur, verwarmde stoelen (voor en achter) en stoel ventilatie (enkel voor). Ook niet onbelangrijk: het leer is kunstleder. Xpeng noemt dit leatherette en geeft aan dat de G6 hiermee volledig vegan is.

Zijn er dan wel opties?

Dit is echter nog niet alles. Standaard is er ook een audiosysteem met maar liefst 18 speakers. Vier USB-poorten en 2 draadloze oplaadpunten. Bijzonder aan de draadloze opladers, deze zijn voorzien van ventilatie. Om zo het oververhitten van de telefoon tegen te gaan. Uiteraard zijn er nog wel opties te bestellen op de Xpeng G6. Zo is de standaardkleur wit (Artic White). Eventueel kunnen klanten ook nog kiezen voor Graphite Gray, Midnigh Black, Silver Frost en Fiery Orange. Qua interieur is er de keuze voor Black en Diamond Gray. Een trekhaak is eveneens mogelijk. De Xpeng G6 mag namelijk 1.500 kilogram trekken. Leuk detail, ook met de keuze voor een andere kleurtje en met trekhaak blijft de Xpeng G6 RWD Standard Range binnen de SEPP subsidie.

Pijlen op Tesla

Uit de foto's en specificaties mag ondertussen wel duidelijk zijn dat Xpeng duidelijk mikt op de Tesla klanten. En ten opzichte van de Model Y heeft de G6 ook zeker iets te bieden. Zo kan de G6 sneller laden dan de Model Y, dit geldt zowel voor de Standard Range als voor de Long Range. Daarbovenop is het interieur prettiger afgewerkt en heeft het meer sfeer dan de soms wel erg afstandelijke Tesla Model Y. Er is simpelweg meer aandacht besteedt aan de gebruikte materialen, die door middel van verschillende kleurencombinaties een speels karakter geven aan het interieur. Wel is het zo dat er op verschillende plekken zeer goedkoop plastic is gebruikt, maar die lage prijs moet dan ook ergens vandaan komen.

Xpeng geeft ook aan dat autopilot standaard is, al moet in de praktijk nog blijken of deze beter werkt dan die van Tesla. Daarbij komt ook dat de Xpeng G6 een frunk moet ontberen. Een vieze natte laadkabel moet daardoor altijd in de kofferbak. Over de kofferbak ruimte gesproken, deze is met 571 liter iets kleiner dan bij de Tesla. Ook ontbreekt een diep extra vak onder de dubbele bodem. Hier staat tegenover dat de G6 wel duidelijk meer been- en hoofdruimte biedt aan de achterste passagiers. Prettig is eveneens dat Apple Carplay of Android Auto standaard zijn wanneer Xpeng de G6 gaat leveren. Al missen we dit systeem in de Tesla overigens nooit.

Arjan Hordijk

Arjan Hordijk

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie