Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Volvo EX30 maakt belofte waar en groeit uit tot populairste EV

Auteur Bas van der Weerd
01 mei 2024

Praktisch, betaalbaar én met Zweeds karakter, zo zou je de Volvo EX30 kunnen beschrijven. Deze compacte elektrische SUV wordt, zoals wij hadden voorspeld, een waar succesverhaal in Nederland. Met zijn combinatie van fraaie looks, praktische bruikbaarheid, een redelijk aantrekkelijke prijs en Volvo’s imago heeft de EX30 de harten van veel Nederlandse EV-kopers veroverd. De Volvo EX30 was vorige maand de meest verkochte (of eigenlijk: geregistreerde) elektrische auto van Nederland.

Volvo's elektrische strategie

Maar wat maakt deze auto juist in Nederland zo in trek? Ten eerste kan hij meeliften met het succes van de Volvo XC40 en C40. Verder heeft Volvo een duidelijke visie voor de toekomst: elektrificatie is de sleutel. De EX30, die alleen met een volledig elektrische aandrijving verkrijgbaar is, past perfect in die strategie én bij het feit dat Nederland qua EV's een van de koplopers is.

Praktisch, betaalbaar én met een ruime actieradius

Een van de redenen voor de populariteit van de EX30 in Nederland is waarschijnlijk de prijs. Terwijl veel elektrische auto's nog vrij prijzig zijn, maakt de EX30 elektrisch rijden redelijk betaalbaarder zonder op kwaliteit te moeten inboeten. Met een vanafprijs van ongeveer 37 mille is de kleine elektrische Volvo niet echt goedkoop te noemen, maar bevindt hij zich wel in een heel populair segment, waardoor hij voor een behoorlijk breed publiek bereikbaar is.

Naast de concurrerende prijs is de EX30 ook een praktische en veelzijdige auto. Ondanks de compacte afmetingen biedt deze SUV toch aardig wat binnenruimte, waardoor hij ook geschikt is voor kleine gezinnen, mits er niet te veel eisen aan de beenruimte achterin worden gesteld. Het SEA-platform waarop de EX30 is gebouwd, garandeert marktconforme prestaties terwijl de integratie van Google's Android Automotive OS voor een intuïtieve en ‘connected’ gebruikerservaring zorgt.

De EX30 is niet alleen praktisch, maar ook comfortabel. De stoelen bieden goede ondersteuning, de rijpositie is hoog en de auto is stil en soepel, perfect voor lange ritten op de snelweg of ontspannen woon-werkverkeer. En met een actieradius die – afhankelijk van de uitvoering - 344 tot 467 kilometer (WLTP) bedraagt neemt de EX30 ook de zorgen over 'range anxiety' weg.

Tesla Model Y van de troon gestoten

Het meest opvallende aan het succes van de Volvo EX30 is misschien wel dat hij de Tesla Model Y van de troon heeft gestoten als de populairste elektrische auto in Nederland. Dit succes is waarschijnlijk te danken aan een combinatie van factoren, zoals de meer toegankelijke prijs, het aantrekkelijke Scandinavische design en de reputatie van Volvo op het gebied van veiligheid én kwaliteit. Dat laatste is iets waar men bij Tesla nog wel eens aan twijfelt, al is de bouwkwaliteit van de Amerikaanse autofabrikant de afgelopen jaren sterk verbeterd.

De EX30 getest: Praktisch, prettig, en een vleugje Zweeds design

In eerdere artikelen op EV Update belichtten we de Volvo EX30 al in twee uitgebreide rijtesten (Rijden met de Volvo EX30, Rijtest Volvo EX30). We vatten de bevindingen van onze testritten hieronder samen om je een idee te geven van hoe de EX30 rijdt en in de praktijk presteert.

Een comfortabele cruiser met pit

Beide testers waren lovend over het comfort van de EX30. De stoelen bieden goede ondersteuning, de rijpositie is hoog en de binnenruimte is behoorlijk ruim, zeker voor een compacte SUV. De auto is stil en soepel, perfect voor lange ritten op de snelweg of ontspannen woon-werkverkeer.

Toch heeft de EX30 ook een prettige kant. De elektromotor levert vlotte acceleraties en geeft de auto een speelse rijervaring. De besturing is nauwkeurig en direct, wat vertrouwen geeft in bochten. En ondanks dat de EX30 geen sportieve aspiraties heeft, is er zeker plezier te beleven aan het sturen.

Doordacht en gebruiksvriendelijk interieur

Het interieur van de EX30 is typisch Volvo: minimalistisch, modern en Scandinavisch design met hoogwaardige materialen. Het dashboard is overzichtelijk en intuïtief te bedienen, met een centraal touchscreen voor infotainment en klimaatregeling. De digitale cockpit is helder en geeft alle nodige informatie weer.

Ook de ruimte achterin is goed te doen, met (net) voldoende been- en hoofdruimte voor volwassenen. De kofferbak is met 318 liter ruim genoeg voor het dagelijkse gebruik, en met de leuningen van de achterbank plat biedt hij ruim 900 liter ruimte.

Een geslaagde allrounder

Onze twee rijtesten bevestigen wat we al vermoedden op basis van de specificaties: de Volvo EX30 is een geslaagde allrounder. Hij is comfortabel, praktisch, rijdt prettig en heeft een modern en gebruiksvriendelijk interieur. En met een actieradius van ruim 400 kilometer – als je de Extended Range of Performance kiest - is hij ook geschikt voor langere ritten.

De Volvo EX30 bewijst dat hij meer is dan hype, en een serieuze kandidaat is voor EV-kopers die op zoek zijn naar een praktische, comfortabele en stijlvolle auto met een Scandinavisch tintje. Zoals we hadden verwacht toont de Volvo EX30 zich al snel na zijn introductie een geduchte speler in de EV-markt. Of hij zijn koppositie in Nederland kan vasthouden, is nog te bezien. Maar voorlopig ziet de toekomst voor de EX30 er bijzonder rooskleurig uit.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie