Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Vernieuwde Mercedes eSprinter nu te bestellen; keus uit 3 accupakketten

Auteur Bas van der Weerd
16 januari 2024

Als er ergens de nodige dynamiek te verwachten is, dan is het wel in de elektrische bedrijfswagenmarkt. Er is inmiddels van bijna iedere bestelwagen wel een elektrische variant verkrijgbaar. Sommige elektrische bedrijfswagens zijn alweer aan hun tweede generatie toe. Zo ook de Mercedes eSprinter. De eerste elektrische variant van de Sprinter had een vrij beperkte actieradius zodat die lang niet voor iedere toepassing geschikt was. Maar voor de nieuwe generatie van de eSprinter, die nu te bestellen is, ligt dat beduidend anders. Daarbij heb je de keus uit accupakketten van 47 tot maar liefst 113 kWh en een maximale actieradius van 440 kilometer.

Accupakketten en actieradius

De Mercedes eSprinter behoudt zijn stijlvolle en vooral functionele design, al zijn er optisch wel enkele bescheiden aanpassingen doorgevoerd. Hij is beschikbaar in diverse carrosserievormen, wat een breed scala aan toepassingen mogelijk maakt.

Een van de meest kenmerkende eigenschappen van de vernieuwde eSprinter is de keuze uit drie accupakketten. Kopers hebben de keus uit een capaciteit van 47 kWh, 87 kWh en 113 kWh. De actieradius (geschat, volgens WLTP) die daarmee mogelijk is, bedraagt respectievelijk 168 km, 295 km en de eerdergenoemde 440 km. Deze flexibiliteit in accucapaciteit maakt de eSprinter geschikt voor zowel korte stadsritten tijdens de ‘last mile’ als het rijden van langere afstanden. Bij de 113 kWh-variant is overigens wel een N2-registratie (en dus een technisch toegestane maximummassa tot 4.250 kg) noodzakelijk.

Als het gaat om snelladen, dan zien we dat de eSprinter op dat gebied niet helemaal overtuigt. De maximale laadsnelheid van 115 kW is bij de 56 kWh accu wel prima, maar bij de 113 kWh accu resulteert die laadsnelheid in een laadtijd van 42 minuten om de accu van 10 tot 80 procent op te laden, en daarmee zal de gebruiker niet altijd even blij mee zijn.

Qua vermogen hebben kopers van de eSprinter overigens ook weer wat te kiezen: standaard is hij voorzien van een 100 kW (136 pk) elektromotor, optioneel is er ook een krachtiger 150 kW (204 pk) variant verkrijgbaar. Beide aandrijflijnen hebben een aanzienlijk betere efficiëntie dan de vorige generatie van de eSprinter. Gecombineerd met de keuze uit verschillende accupakketten, lengtes en carrosserievormen, kan iedere koper de eSprinter precies zo configureren dat die perfect aansluit bij zijn wensen en behoeften.

Prijzen en marktintroductie

Op technologisch vlak zien we dat Mercedes-Benz de eSprinter een verbeterd MBUX-infotainmentsysteem geeft, wat zorgt voor een nog intuïtievere ‘connected’ rijervaring. Daarnaast zijn er diverse nieuwe veiligheids- en assistentiesystemen geïntegreerd, die bijdragen aan een veiligere en comfortabelere rit, zowel voor zakelijk als privégebruik.

De nieuwe eSprinter is in Nederland geprijsd vanaf €55.290 (excl. BTW), wat ongeveer het dubbele is van de Sprinter met een dieselmotor (exclusief BTW en BPM). De nieuwe eSprinter met 56 kWh of 113 kWh accupakket (de 81 kWh versie volgt later) kan nu al besteld kan worden. Mercedes-Benz heeft aangekondigd dat de eerste leveringen vanaf het tweede kwartaal van dit jaar plaats zullen vinden.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie