Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Stekker uit subsidieregeling gebruikte elektrische auto’s

Auteur Bas van der Weerd
15 april 2024

Mensen die een gebruikte elektrische auto willen kopen, zullen daarvoor vanaf volgend jaar mogelijk dieper in de buidel moeten tasten. We zeggen bewust ‘mogelijk’ want enerzijds dalen de prijzen voor tweedehands elektrische auto’s behoorlijk. Aan de andere kant heeft het kabinet besloten om volgend jaar geen subsidie meer te verstrekken voor elektrische occasions. Vanwege de dalende prijzen en het stijgende aanbod verwachten we dat deze beslissing daarom niet zo’n enorme impact zal hebben op de markt en kopers van gebruikte elektrische auto’s.

Het einde van een populair initiatief

De subsidieregeling voor tweedehands elektrische auto's werd enkele jaren geleden in het leven geroepen om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. En die missie lijkt geslaagd: in 2022 werden er meer dan 20.000 gebruikte EV’s met subsidie verkocht. Per verkochte auto betaalde de overheid € 2.000 aan de nieuwe eigenaar. De regeling wordt per 1 januari 2025 jammer genoeg geschrapt, zo staat in de Voorjaarsnota.

Lagere prijs of afnemende verkoop?

Het kabinet geeft aan dat zij de subsidie schrapt omdat de prijzen van gebruikte elektrische auto's de afgelopen jaren gedaald zijn, en zij verwachten dat de vraag naar deze auto's ook zonder subsidie hoog zal blijven. Brancheorganisaties en potentiële kopers – zoals wij in de comments van andere media lezen - van gebruikte elektrische auto’s verwachten echter dat de verkoop zonder de subsidie juist zal afnemen. Dat zal wellicht zo zijn, maar wij denken niet dat het echt veel verschil zal geven. Het blijft natuurlijk afwachten wat de daadwerkelijke impact van de maatregel zal zijn.

Voorstanders en tegenstanders

Volgens voorstanders van het stoppen van de subsidie zal dit leiden tot lagere prijzen op de tweedehandsmarkt. Daardoor zouden gebruikte elektrische auto's nog toegankelijker worden voor een breder publiek. Op die manier zou de markt voor deze auto's in staat zijn om zichzelf te reguleren en kan die groeien zonder financiële steun van de overheid. Maar of dat echt zo zal gaan, is afwachten.

Tegenstanders zijn juist bang dat de markt nu zal instorten. Voor veel rijders was die subsidie, die een belangrijk deel van het prijsvoordeel uitmaakt, de belangrijkste reden om de overstap naar elektrisch te maken. Zonder de subsidie zouden elektrische occasions voor veel mensen weer onbetaalbaar worden. Maar zo’n vaart zal het niet lopen. Er komen eind dit jaar namelijk tienduizenden elektrische auto’s uit de lease terug. Dat zal ongetwijfeld zorgen voor een daling van de prijzen van elektrische occasions.

Wat zijn de alternatieven?

Als je per se volgend jaar voor subsidie in aanmerking wikt komen, zou je aan een nieuwe elektrische auto kunnen denken. Voorlopig blijft de subsidie voor nieuwe elektrische auto's in 2024 onverkort gehandhaafd, met een bedrag van € 2.950. Ook kunnen geïnteresseerden gebruik maken van verschillende stimuleringsmaatregelen van steden en gemeenten. Daarnaast zijn er aantrekkelijke financierings- en leasemogelijkheden beschikbaar voor zowel nieuwe als gebruikte BEV's. En, laten we niet vergeten, er zijn steeds meer betaalbare elektrische auto’s verkrijgbaar.

Of de markt voor gebruikte EV's zich verder kan ontwikkelen zonder subsidie, blijft een vraagteken. De komende tijd zal duidelijk worden of de verwachtingen van de overheid kloppen, of dat het een misvatting is. Voor aspirantkopers van een gebruikte elektrische auto betekent dat afwachten en vooral goed onderzoek doen. Enerzijds de beschikbaarheid van het subsidiepotje in de gaten houden, anderzijds de marktontwikkelingen in de gaten houden, en op het goede moment toeslaan.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie