Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Snelladen in 10 minuten, gaat het nu toch echt gebeuren?

Auteur Bas van der Weerd
30 april 2024

De droom van het zonder laadstress rijden van lange afstanden met een elektrische auto lijkt steeds dichterbij te komen. Polestar onthulde onlangs een prototype waarvan het een accupakket met de nieuwe, revolutionaire accutechnologie van Storedot is samengesteld. Dit accupakket kan, zo blijkt uit de eerste proeven, in slechts 10 minuten worden opgeladen. Zou dit de doorbraak zijn die een kantelpunt betekent voor de massale adoptie van elektrische auto's?

Oplaadtijd als bottleneck

De lange laadtijden onderweg zijn al lang een van de grootste nadelen van elektrische auto's. Dat wil zeggen: voor veel mensen die nog geen elektrische auto hebben. Want in de praktijk valt het namelijk best wel mee. Het duurt met de meeste elektrische auto’s nog 30 minuten of langer om de accu tot 80% op te laden. Bij de wat moderne en duurdere modellen kan dat zelfs in een minuut of 20. Toch vinden veel aspirant-kopers dat dit een groot ongemak is tijdens het rijden van lange afstanden.

Siliciumanodes zijn volgens Storedot de sleutel tot supersnel laden

Polestar's revolutionaire laadprestatie is mogelijk gemaakt door een nieuwe accutechnologie van het Israëlische bedrijf Storedot. In plaats van de traditionele grafietanodes, gebruiken de accucellen van Storedot siliciumanodes. Dit materiaal kan veel meer lithium-ionen opslaan en heeft een veel hogere geleidbaarheid. En dat maakt dus die extreem snelle oplaadtijd mogelijk.

De Polestar-test: opladen van 10% tot 80% in 10 minuten

Polestar heeft recentelijk een succesvolle test uitgevoerd met een prototype dat is uitgerust met een 78 kWh Storedot-accu. De auto werd tijdens de test in slechts 10 minuten van 10% tot 80% opgeladen. Het pieklaadvermogen bedroeg maar liefst meer dan 350 kW. Dat piekvermogen zien we weliswaar vaker – bij onder andere Xpeng – maar die 10 minuten is echt aanzienlijk sneller dan alles wat tot nu toe op de markt is. Polestar zegt dat de laadsnelheid tijdens de test opliep van 310 tot meer dan 370 kW.

Polestar Storedot snelladen in 10 minuten

Net zo snel als tanken

Dat betekent dat je een elektrische auto net zo snel kunt laden als het tanken bij een benzinestation duurt. Daarom kan deze baanbrekende laadtechnologie de voordelen van elektrisch rijden enorm vergroten. Met laadtijden van 10 minuten wordt elektrisch rijden voor veel mensen een stuk praktischer en handiger. En dat weer een stevige impuls geven aan de adoptie van elektrische auto's, vooral voor mensen die veel onderweg zijn. Maar ook mensen die geen eigen laadpaal hebben en de auto bij voorkeur aan de snellader opladen.

Vanaf 2025 in productiemodellen

Polestar verwacht de Storedot-accutechnologie vanaf 2025 in productiemodellen toe te kunnen passen. Inderdaad, dat is volgend jaar al, al houdt het ‘vanaf’ natuurlijk wel een zeker voorbehoud in. Andere autofabrikanten zullen waarschijnlijk snel volgen, en er zijn er natuurlijk een aantal die aan vergelijkbare accutechnologieën werken, zoals solid-state accu’s.

Infrastructuur

De overstap naar dit supersnelle laden zal ook gevolgen hebben voor de laadinfrastructuur. Laadzuilen zullen die hogere laadvermogens immers moeten ondersteunen. Een aantal recentelijk geplaatste snellaadzuilen kunnen dergelijke laadsnelheden gelukkig al aan. De meeste snellaadzuilen van Fastned halen bijvoorbeeld 300-350 kW terwijl de meer recente modellen ook 400 kW ondersteunen.

Nog wat uitdagingen

Hoewel de technologie van Storedot een enorme stap voorwaarts is, zijn er nog enkele uitdagingen die moeten worden aangepakt. De kosten van Storedot-accu’s zijn momenteel nog hoger dan die van traditionele li-ion accu’s. Uiteraard. Ook is het nog onduidelijk hoe de accu’s op de lange termijn zullen presteren op de lange termijn, en hoe ze zullen reageren op verschillende weersomstandigheden.

Gamechanger?

Ondanks de uitdagingen zou de komst van het supersnelle opladen met Storedot-accu’s een van de gamechangers voor de toekomst van elektrisch rijden kunnen zijn. De potentiële voordelen zijn immers enorm. Of dit het kantelpunt kan zijn waar de autofabrikanten al lang op wachten, is nog maar de vraag. Sceptici zijn nu eenmaal moeilijk van gedachten te veranderen, zeker als ze slecht geïnformeerd zijn en hun mening op achterhaalde informatie en aannames baseren.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie