Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Smart wordt met de Concept #5 groter dan ooit

Auteur Bas van der Weerd
26 april 2024

Het merk met de kleine ‘premium’ stadsautootjes heeft het roer drastisch omgegooid en is op weg een serieuze speler te worden op het gebied van compacte elektrische SUV's. Wat betreft dat ‘compacte’: ook dat gaat veranderen. Met de gisteren onthulde Smart Concept #5 geeft het Duits/Chinese merk ons een voorproefje van een middelgrote SUV. Dit wordt dus de grootste Smart ooit. 

Van een paar naar vijf modellen

Niet alleen dat, ook het leveringsprogramma van Smart is straks ongekend groot. Net als in de meest succesvolle jaren van het vroegere Smart, toen er daadwerkelijk een handjevol modellen in de markante glazen vitrine stond, groeit het programma van het nieuwe Smart straks uit tot maar liefst vijf modellen. Op dit moment kun je de Smart #1 en #3 in de showroom vinden. Smart heeft al eerder aangegeven dat er ook een #2 en #4 komen. En met de #5 staan er straks dus heel wat hashtags in de showroom.

De nieuwe koers van Smart

We schreven net al over het vroegere en nieuwe Smart. Daar zit inderdaad verschil in. Oorspronkelijk was het een merk uit het Daimler concern. Nicolas Hayek, directeur van het trendy horlogemerk Swatch, ging bij diverse autofabrikanten in overleg met de gedachte dat er een markt zou moeten zijn voor kleine, trendy auto’s in een wat hoger prijssegment. Er haakte heel wat fabrikanten af maar Daimler hapte in 1994 wel toe. Het merk Smart kreeg veel publiciteit en boekte wel wat successen, maar het bracht niet wat Daimler/Mercedes verwachtte. Daarom zocht men naar nieuwe mogelijkheden en die werden gevonden in een samenwerking met het Chinese Geely.

In 2019 richtten beide bedrijven een joint venture voor het ‘nieuwe’ Smart. De productie van de nieuwe modellen zou voortaan in China plaats vinden, waarbij uiteraard gebruik wordt gemaakt van de technologie van Geely. Het ambitieuze Chinese concern kan daarvoor putten uit een bijna oneindige hoeveelheid mogelijkheden maar maakt tegenwoordig voornamelijk gebruik van het geavanceerde, schaalbare SEA-platform. De nu reeds in productie zijnde Smart #1 en #3 staan ook al op dit platform, evenals diverse modellen van de ‘Geely-merken’ Volvo, Polestar, Lynk&Co en Zeekr.

Smart Concept #5

Terug naar de Smart Concept #5, waarmee het merk zich voor het eerst aan een middelgrote SUV waagt. Met zijn opvallende design, krachtige elektromotor en geavanceerde technologieën lijkt dit niet alleen de grootste, maar ook de meest veelzijdige Smart ooit te worden.

Gedurfd en expressief design

De Smart Concept #5 breekt volledig met de traditie van het merk. Weg zijn de compacte afmetingen en het ietwat eigenzinnige maar vooral vriendelijke uiterlijk. Deze conceptversie is een middelgrote SUV met strakke lijnen en een sportief, bijna brutaal design. De LED-koplampen en -achterlichten geven de auto een futuristische uitstraling, en de 22-inch wielen zorgen voor een imposante verschijning.

Een unieke blikvanger wordt gevormd door de verlichte grille en de pulserende designelementen op de C-stijlen. Deze elementen hebben een interactieve functie en passen zich aan het ritme van de muziek aan.

Verrassend ruim interieur

Het interieur van de Smart Concept #5 is volgens het persbericht minstens zo innovatief als het exterieur, en ook opvallend ruim. De deuren openen in tegengestelde richting en de B-stijl ontbreekt. Dat zorgt natuurlijk voor een opvallend ruime instap. De lange wielbasis van het elektrische platform waar deze auto op gebouwd is, resulteert in opvallend veel binnenruimte. Het minimalistische dashboard huisvest een digitaal instrumentenpaneel en een zwevend touchscreen voor het infotainmentsysteem. De achterbank is verschuifbaar, waarmee flexibiliteit geboden wordt om de beenruimte achterin of juist de bagageruimte te vergroten. Een andere opvallende feature is het enorme panoramische dak.

Genoeg power en een forse accu

De Smart Concept #5 zet ook qua techniek nieuwe stappen. De elektrische aandrijflijn zorgt voor krachtige prestaties en een vlotte acceleratie. De elektromotor heeft volgens berichten in de media een vermogen van 200 kW (272 pk) en levert een koppel van 360 Nm. Volgens het persbericht kan de accucapaciteit meer dan 100 kWh bedragen. Dat is behoorlijk wat voor een SUV van dit formaat. Men noemt dan ook een actieradius van meer dan 550 kilometer. Dankzij het SEA-platform is er een ook een flinke DC-laadsnelheid van maximaal 200 kW mogelijk, zodat de accu in minder dan 30 minuten van 10 naar 80% weer opgeladen kan worden.

Toekomstgericht, trendy en innovatief

Met de Smart Concept #5 is het nog duidelijker dat het merk zich niet langer tot kleinere modellen beperkt. Daarom zal de #5 een belangrijk onderdeel vormen van Smart's strategische transformatie naar een volledig elektrisch maar nog steeds trendy merk vormen, waarbij het merk zich ook op een steeds groter publiek zal gaan richten. Of we daadwerkelijk alle bijzondere designelementen van de Concept #5 ook op het uiteindelijke productiemodel gaan zien, dat is nog even afwachten. De ‘off-road’ toeters en bellen zullen hoogstwaarschijnlijk niet op het standaardmodel komen, wellicht wel op een stoerdere variant. De vierwielaandrijving zal ook wel optioneel worden, of alleen in de duurdere en krachtigere varianten standaard zijn.

Duidelijk is wel, dat als Smart op deze ingeslagen weg doorpakt, het merk wel eens een heel interessante toekomst kan krijgen. Interessanter dan we bij de aankondigingen van de #1 en #3 hadden verwacht. Om dan toch bij die hashtags te blijven: #goedbezig.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie