Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Onrust om motorrijtuigenbelasting elektrische auto’s

Auteur Bas van der Weerd
10 april 2024

Nog geen vijf jaar geleden werden EV-rijders flink beloond voor hun duurzame keuze met een volledige vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Maar er is een einde van dit voordeel aangekondigd. Vanaf 2026 zouden EV-bezitters namelijk weer motorrijtuigenbelasting moeten gaan betalen, net zoals de bezitters van auto’s op fossiele brandstof. Dat was in ieder geval het plan. RTL Nieuws meldt nu dat het demissionaire kabinet van plan is om EV’s toch een voordeel te geven. Is dat reden voor een vreugdesprongetje onder de EV-bezitters? Laten we het hopen. Voorlopig leidt het ontbreken over de eventuele vrijstelling tot veel onrust onder EV-rijders, niet in de laatste plaats omdat andere media hier vol op inspringen.

Motorrijtuigenbelasting

De motorrijtuigenbelasting, afgekort mrb en ook wel wegenbelasting genoemd, is een belasting die je betaalt voor het bezit en/of gebruik van een motorvoertuig. In Nederland wordt deze mrb berekend op basis van verschillende factoren, waaronder het gewicht van de auto, de soort brandstof, en de provincie waar de auto geregistreerd staat.

Momenteel zijn volledig elektrische auto's nog vrijgesteld van mrb. Dit betekent dat EV-rijders op dit moment géén wegenbelasting hoeven te betalen. Benzineauto's en dieselauto's zijn wél onderworpen aan mrb, de tarieven lopen flink uiteen, afhankelijk van de auto, zijn gewicht en de emissies.

EV-rijders in onzekerheid

EV-eigenaars genoten dus al sinds de opkomst van elektrische auto’s van dit aantrekkelijke belastingvoordeel. Maar in 2026 moeten alle rijders gaan meebetalen. Zo leek het tenminste besloten. Dit besluit zorgde voor de nodige kritiek, vooral vanuit consumenten- en milieuorganisaties. Dit omdat de hoogte van de mrb van grote invloed is op de keuze die mensen maken voor een elektrische auto, of een auto met een verbrandingsmotor. Het afschaffen van de vrijstelling op de mrb zou de transitie naar elektrisch rijden daadwerkelijk kunnen vertragen, waarvoor ook vanuit de automotive sector voor wordt gewaarschuwd.

Blijft het voordeel toch behouden??

RTL Nieuws meldde opeens dat het kabinet toch overweegt om elektrische rijders tegemoet te komen, zonder daarbij ook maar in de buurt te komen van concrete plannen. Men zegt dat de vrijstelling op de mrb voor elektrische rijders toch nog even behouden blijft, en dat die vanaf 2026 gedurende een aantal jaren wordt afgebouwd.

Maar ook dat zou de transitie naar elektrisch rijden niet bepaald helpen. De meeste mensen kunnen heus wel iets langer vooruitdenken, zeker als ze voor de beslissing over de aankoop van een auto van tienduizenden euro’s staan. Laten we daarom hopen dat de regering besluit dat een elektrische auto qua wegenbelasting in ieder geval iets voordelig is dan een auto met een (vervuilende) verbrandingsmotor. Het motto “de vervuiler betaalt” lijkt ons niet meer dan redelijk.

De vervuiler betaalt

Een mogelijke optie is een korting van bijvoorbeeld 50% op het normale mrb-tarief. Een andere mogelijkheid is om het gewicht van het accupakket niet mee te laten wegen bij de berekening van de mrb. Maar als we de “vervuiler” willen laten betalen, dan zou de hoogte van de motorrijtuigenbelasting natuurlijk ook deels afhankelijk van het energieverbruik van de auto kunnen zijn. Dus hoe zuiniger, hoe minder wegenbelasting je betaalt. Klinkt best wel redelijk, toch?

Maar voorlopig zijn de precieze plannen van het kabinet nog volstrekt onduidelijk. Die onduidelijkheid zal waarschijnlijk pas worden weggenomen zodra het kabinet de voorjaarsnota presenteert. Laten we trouwens niet vergeten dat het kabinet demissionair is en dat een volgend kabinet weer heel andere dingen kan besluiten. En als we kijken naar de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen die nu een regering proberen te vormen, dan kunnen we ons voorstellen dat de EV-rijders straks toch de volle mep moet gaan betalen.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie