Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Nissan stapt in micro-mobiliteit: LEV's van Silence komen mogelijk naar Nederland

Auteur Bas van der Weerd
30 april 2024

De druk op onze steden neemt toe. Verkeersopstoppingen, luchtvervuiling en parkeerproblemen zijn dagelijkse realiteit. Micromobiliteit, met compactere elektrische voertuigen, biedt mogelijk een oplossing voor veel problemen in de stedelijke mobiliteit. Nissan zet nu een belangrijke stap in deze richting door samen te werken met Acciona om Silence LEV's (Light Electric Vehicles) naar Europa te brengen. De Silence S04, een uiterst compacte tweezitter met een actieradius van 145 tot 175 kilometer, is een van de speerpunten van deze samenwerking. Of deze ook daadwerkelijk in Nederland wordt aangeboden, is op dit moment nog niet zeker. Voor enkele andere Europese lande, waaronder Duitsland en Frankrijk, is de komst wel bevestigd.

Wat zijn LEV's?

LEV's, of Light Electric Vehicles, zijn heel compacte elektrische voertuigen die qua formaat tussen auto's en scooters in zitten. In Europa vallen die meestal in voertuigklasse L6 of L7,  waarvoor in Nederland een rijbewijs AM respectievelijk B benodigd is. De Silence S04 is een perfect voorbeeld van zo’n LEV: een tweezitter met een lengte van slechts 2,32 meter en een breedte van 1,56 meter. Dit maakt hem ideaal voor het navigeren door drukke stadsstraten en het vinden van een parkeerplek. De S04 heeft een lengte van 2320 mm en een breedte van 1560 mm. Hij is uitgerust met een 14 kWh-accu die hem een actieradius van ongeveer 150 kilometer biedt, perfect voor woon-werkverkeer en korte ritjes in de stad. Uniek aan de S04 is het "easy swap"-systeem: de accu's zijn verwisselbaar, waardoor 'tanken' slechts enkele minuten duurt. De topsnelheid van de S04 is afhankelijk van de uitvoering 45 km/u of 85 km/u en hij valt daarmee in voertuigklasse L6e respectievelijk L7e.

De voordelen van LEV's

De voordelen van LEV's voor stedelijke mobiliteit zijn talrijk:

  • Minder parkeerdruk: Door hun compacte formaat nemen LEV's veel minder ruimte in beslag dan auto's, waardoor de parkeerdruk in steden vermindert.
  • Efficiënte mobiliteit: LEV's zijn perfect voor korte afstanden in de stad. Ze zijn wendbaar, sneller dan fietsen en stoten geen CO2 uit.
  • Minder geluidsoverlast: LEV's zijn elektrisch en dus erg stil, wat fijn is voor zowel bewoners als toeristen in stedelijke gebieden.

De Silence S04 blinkt daarbij dus ook nog uit vanwege de verwisselbare accu's. Dat maakt 'tanken' snel en eenvoudig. Ideaal voor gebruik in de deeleconomie of voor bedrijven die een fleet van LEV's willen beheren.

Nissan en Acciona's micromobiliteitsvisie

Nissan en Acciona bundelen hun krachten om de elektrificatie van stedelijke mobiliteit te versnellen. Nissan is verantwoordelijk voor de marketing en verkoop van Silence LEV's in Europa, terwijl Acciona zich richt op de productie en ontwikkeling. Beide bedrijven geloven sterk in de potentie van micromobiliteit om steden leefbaarder en schoner te maken.

Ook voor de Nederlandse markt?

We zien dat er op de Nederlandse markt steeds meer vraag is naar LEV's. De steden zijn compact, er is een sterke fietscultuur en de emissienormen worden steeds strenger. Dit stimuleert de vraag naar duurzame en efficiënte mobiliteitsoplossingen.

Of de Silence S04 daadwerkelijk naar Nederland komt, is op dit moment nog niet zeker. Nissan heeft nog geen officiële aankondiging gedaan over de beschikbaarheid in ons land. Voor Frankrijk en Duitsland is de komst wel bevestigd. Gezien de potentie van de Nederlandse markt en de focus van Nissan op micromobiliteit, is de kans groot dat de S04 in de nabije toekomst ook op Nederlandse wegen te zien zal zijn. De komst van LEV's zoals de Silence S04 kan een aardige bijdrage leveren aan een schonere, stillere en vooral efficiëntere mobiliteit in onze steden.

Maar, zoals gezegd, is het nog wel even afwachten of de Silence S04 daadwerkelijk naar Nederland komt. Tot die tijd zijn er in de L7-klasse altijd nog de Microlino en Avantier C.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie