Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Nieuwe Xpeng G6 krijgt luxe uitrusting, grote accu én scherpe prijs

Auteur Bas van der Weerd
02 mei 2024

Het Chinese Xpeng weet ook in Nederland heel langzaam steeds meer aandacht te trekken met hun geavanceerde en modern vormgegeven elektrische auto's. Het merk breidt zijn leveringsprogramma verder uit met de G6. We schreven al eerder over deze elektrische cross-over SUV. Xpeng maakt nu de prijzen en uitrusting van de G6 bekend. Het merk zet zich inderdaad nadrukkelijk neer als serieuze concurrent van de Tesla Model Y. Daar hoort, zo weet Xpeng, een scherpe prijsstelling bij. Een bijzonder scherpe prijsstelling zelfs. En dat nét nadat Tesla de prijzen van de Model Y iets verhoogde.

Comfort en uitrusting waar je 'U' tegen zegt

De eerste blik op de specificaties van de Xpeng G6 doet vermoeden dat je bij deze auto een flink bedrag af moet tikken voor een beetje luxe. Niets blijkt minder waar: de G6 wordt standaard geleverd met een waslijst aan premium features. Denk aan een groot glazen panoramadak, elektrisch verstelbare leren stoelen met verwarming én ventilatie, een verwarmd stuurwiel, en een audiosysteem waar menig concertzaal jaloers op zou worden.

Opvallend is dat Xpeng in de basisuitvoering vrijwel niets optioneel maakt. Hij wordt gewoon ‘standaard compleet’ geleverd. Bij veel andere auto's ben je zo een paar duizend euro extra kwijt aan zaken die we tegenwoordig eigenlijk zo goed als essentieel vinden maar die nog steeds op de optielijst staan. Xpeng gooit het dus over een andere boeg. De enige keuzes die overblijven zijn een trekhaak en een andere kleur dan het standaard 'Arctic White'.

Actieradius en prestaties naar keuze

De Xpeng G6 komt in drie verschillende smaken: de RWD Standard Range, RWD Long Range en de AWD Performance. De Standard Range, het basismodel, heeft dankzij het 66 kWh accupakket nog steeds een heel verdienstelijke actieradius van 435 km (WLTP). De Long Range doet daar nog een flinke schep bovenop met 550-570 km aan rijbereik. Die beschikt dan ook over een 87,5 kWh accupakket. Het sportieve topmodel, de AWD Performance, biedt meer vermogen maar levert qua efficiëntie iets in ten opzichte van de RWD Long Range, en heeft daardoor 500 km actieradius. Maar hij doet dat wel in combinatie met een indrukwekkende acceleratie van 0-100 km/u in slechts 4,1 seconden.

Prima laadsnelheid

Dankzij de 800-volt architectuur laad je de accu op een snellaadstation in een mum van tijd weer bij. De laadsnelheid van de G6 RWD Standard Range (190 kW/258 pk, 440 Nm) bedraagt maximaal 215 kW, de RWD Long Range (210 kW/286 pk, 440 Nm) en AWD Performance (350 kW/476 pk, 660 Nm) met de grotere accu halen zelfs maximaal 280 kW. Laden aan een normale AC-privélaadpaal kan met 11 kW. Alle versies hebben een topsnelheid van 200 km/u;

De Xpeng G6 is overigens 4,75 meter lang, 1,92 meter breed, 1,65 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,89 meter. De bagageruimte meet 571 liter; met de achterbank plat wordt dat 1.374 liter.

Veel innovatieve technologie

Xpeng geeft de G6 ook een lading geavanceerde technologie mee. Het Xmart OS biedt een moderne rijervaring in het infotainment, compleet met uitgebreide apps en vloeiende graphics. Het (semi-)autonome rijhulpsysteem Xpilot 3.0 is optioneel beschikbaar. Ook handig is de standaard V2L-functionaliteit, waarmee je de G6 als stroombron kunt gebruiken voor bijvoorbeeld elektrisch gereedschap, de e-bikes of de koelbox en partygrill bij de picknick.

Xpeng G6: complete auto voor een scherpe prijs

De prijzen van de Xpeng G6 zullen menigeen doen opkijken. De Staandard Range, met zijn 435 km rijbereik, heeft een vanafprijs van €44.188. Zelfs met de optionele trekhaak en lakkleur blijft de auto nog nét onder de grens van de SEPP-subsidie. Een slimme zet van Xpeng.

De Long Range- en Performance-versies komen uit op respectievelijk €49.188 en €53.188. Ter vergelijking, een vergelijkbaar uitgeruste Tesla Model Y kost al gauw €10.000 tot €15.000 meer.

Een serieuze bedreiging voor de andere merken, en voor Tesla?

Met zijn scherpe prijs, ruime uitrusting en prettige actieradius lijkt de Xpeng G6 een geduchte concurrent voor gevestigde namen in de EV-markt. Kan Xpeng die lage prijzen op de lange termijn volhouden? Zal hij hiermee een significant marktaandeel kunnen veroveren? Zal Xpeng de kopers ook weten te overtuigen op het gebied van betrouwbaarheid en after-sales? Wie weet. De tijd zal het leren.

Het wordt in ieder geval interessant om te zien of de Xpeng G6 inderdaad andere auto's van Europese bodem zal gaan verdringen en of misschien zelfs Tesla wakker moet liggen van deze nieuwkomer.


Lees ook onze eerdere artikelen over de Xpeng G6:

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie