Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Meer power en performance? Audi e-tron GT binnenkort vernieuwd

Auteur Bas van der Weerd
18 april 2024

Waar de Porsche Taycan bij zijn introductie heel veel publiciteit kreeg, bleef het rond de Audi e-tron GT relatief stil. Toch is het zustervoertuig van de Taycan een heel begeerlijke elektrische coupé die een heerlijke combinatie van luxe, prestaties en sportief design biedt. Nu Porsche Taycan onlangs een update heeft gegeven, is nu ook de Audi e-tron GT aan de beurt. Daar weten we nog niet zo heel veel vanaf, Audi heeft onlangs teasers vrijgegeven die hinten naar een vernieuwde uitvoering van de e-tron GT, en in de media wordt dus volop gespeculeerd over de verbeterde specificaties en prestaties. 

Speculeren over de werkelijke updates

De updates beloven meer vermogen, mogelijk een groter rijbereik en een geoptimaliseerd design. Deze aanpassingen zouden de Audi e-tron GT nog aantrekkelijker maken in de markt voor sportieve, premium elektrische auto's. Laten we een kijkje nemen naar wat we weten en wat we zouden kunnen verwachten van deze update.

Een boost voor de accu?

De huidige Audi e-tron GT heeft een accucapaciteit van 83,7 kWh (netto), wat resulteert in een WLTP-bereik tot maximaal 487 kilometer. Hoewel niet bevestigd, speculeren sommige bronnen dat de vernieuwde e-tron GT een iets grotere accu zou kunnen krijgen, waardoor het rijbereik uiteraard wat toe zal nemen. Omdat hij in technisch opzicht het zustermodel van de Taycan is, zou dit wel eens het 97 kWh accupakket daarvan kunnen zijn. Dat zou zo’n 15 procent meer capaciteit én bereik betekenen. Verder wordt beweerd dat de DC-laadsnelheid stijgt van 268 naar 320 kW.

Krachtiger, maar niet zo krachtig als de Taycan

Op zich biedt de actuele Audi e-tron GT al heel verdienstelijke prestaties: een vermogen van 390 kW voor de standaard uitvoering en maar liefst 475 kW voor de RS-variant. Er gaan geruchten dat de vernieuwde uitvoering van de Audi e-tron GT de lat nóg hoger zal leggen. Meer vermogen betekent een nog snellere acceleratie en mogelijk zelfs een hogere topsnelheid. Hoewel op dit moment de huidige topsnelheid al wordt begrensd op 245 km/u, zouden nieuwe motoren deze elektronische limiter theoretisch kunnen overschrijden. Hoeveel vermogen de vernieuwde e-tron GT krijgt, is weer niet duidelijk. En ook hier wordt aardig over gespeculeerd. Het Britse Autocar gelooft dat de RS-uitvoering straks 515 kW krijgt, terwijl CAR Magazine zelfs denkt dat het richting de 575 kW kan gaan en dat er ook een Performance-uitvoering komt. Of de vernieuwde Audi e-tron GT net zoveel vermogen als de vernieuwde Porsche Taycan krijgt, valt trouwens te betwijfelen. Bij de Audi ligt de focus immers meer op comfort en luxe dan bij de Porsche, waar het meer om de ‘performance’ gaat.

Verbeterde wegligging met Curve Tilting?

Audi staat bekend om zijn uitstekend gebalanceerde wegligging, en de huidige e-tron GT is daarop geen uitzondering. De GT kenmerkt zich door een dynamische wegligging en een scherp en sportief stuurgevoel. Hoewel er geen concrete informatie is over mogelijke veranderingen aan het onderstel, zou het kunnen dat de vernieuwde e-tron GT nog verfijnder zal aanvoelen.

Er wordt in de media gesproken over nieuwe actieve ophanging met een Curve Tilting-functie. Net als de Active Ride Control die Mercedes-AMG in zijn nieuwste supercars toepast, zorgt de nieuwe ophanging die de Volkswagen Group heeft ontwikkeld voor een onafhankelijke hydraulische regeling in elke bocht. Die regeling zou zelfs volledig actief zijn, zodat die de auto kan liften zodat die volledig vlak blijft liggen. Een bijkomend voordeel van de Curve Tilting-functie is dat die de geparkeerde auto iets hoger kan zetten, zodat de inzittenden gemakkelijker kunnen in- en uitstappen.

Een klein beetje opgefrist design

De teasers bieden wel enige zekerheid dat Audi het uiterlijk van de e-tron GT subtiel gaat veranderen. De wijzigingen betreffen de voor- en achterkant, met mogelijk nieuwe lichtunits, bumpers en designdetails. Op de foto’s van het RS-prototype zijn grotere zij-inlaten aan de voorkant te zien, en heeft de grille een wat markanter zeshoekig patroon gekregen. Ook zien we een nieuwe diffuser aan de achterzijde en wie goed kijkt kan ook de keramische remmen herkennen. De algehele vormgeving blijft natuurlijk vertrouwd, Audi staat immers voor een consistente designfilosofie.

Ook in het interieur zullen er ongetwijfeld wat wijzigingen worden doorgevoerd die de vernieuwde e-tron GT net dat beetje extra’s geven. De Audi e-tron GT is een auto die gericht is op luxe en geavanceerde technologie. Het is waarschijnlijk dat de vernieuwde uitvoering zal profiteren van verdere verbeteringen op dit vlak. Denk aan nog luxueuzere materialen, geavanceerdere rijhulpsystemen en innovaties op het gebied van connectiviteit.

Wordt deze elektrische krachtpatser uit Ingolstadt straks wél serieus genomen?

Zoals gezegd wordt de Audi e-tron GT een beetje overschaduwd door de Porsche Taycan. Niet helemaal terecht, naar ons idee. Wie weet lukt het Audi om de vernieuwde e-tron GT wat steviger op de kaart zetten, te midden van concurrenten als de Porsche Taycan en niet te vergeten de Tesla Model S, zodat we deze schoonheid wat vaker op de wegen tegenkomen.

Audi heeft uiteraard nog geen concrete datum gegeven voor de officiële onthulling en lancering van de vernieuwde e-tron GT. Als we kijken naar de algemene tendens bij Audi wat betreft het bekend maken van teasers en dergelijke, dan verwachten we dat de auto in de loop van dit jaar op de markt komt en dat hij eind dit jaar daadwerkelijk verkrijgbaar zal zijn.  

Audi e-tron GT
Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie