Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Iveco eDaily: Dagelijks elektrisch

Auteur Maarten van der Westen
05 april 2023

Het uiterlijk van de Iveco eDaily is nauwelijks veranderd. Alleen wat blauwe streepjes op de grille hinten op een elektrische aandrijving, naast natuurlijk de afwezigheid van het kenmerkende dieselgeluid. Het is daarom des te indrukwekkender dat de elektrische techniek zo goed geïntegreerd is. Dit is niet een gevalletje van ‘dieselmotor eruit, accu’s erin’.

Je hebt de keuze uit één, twee of drie accupakketten van ieder 37 kWh. Kies je er eentje, dan blijft het eigengewicht van de bestelauto laag, maar het rijbereik ook. Veel verder dan 100 kilometer ga je dan niet komen. Ga je voor drie pakketten, dan kun je zo rond de 250 kilometer rijden op één acculading. Dit ligt natuurlijk wel aan de omgeving en het rijgedrag. In stadsverkeer, waar je veel kunt regenereren, blijft de accu langer vol.

Als je toch moet laden, dan heb je standaard de beschikking over een 11 kW 3-fasen-lader. Hiermee kun je bij elke publieke laadpaal terecht. Optioneel kun je dit verdubbelen naar 22 kW, maar dan moet je wel een geschikte laadpaal vinden. Snelladen gaat met maximaal 80 kW: heel behoorlijk maar niet overdreven snel. Met een halfuurtje snelladen kun je weer 100 kilometer rijden.

Elke uitvoering

Omdat de accu’s volledig weggewerkt zijn in het frame van de eDaily is elke uitvoering beschikbaar. Alle versies die je kende kun je ook elektrisch krijgen. Dit heeft Iveco slim gedaan. Naast een normale bestelauto in meerdere lengtes en hoogtes is de eDaily ook als chassis te krijgen, zodat je een open of gesloten laadbak kunt monteren. Ook een dubbele achteras behoort tot de mogelijkheden.

Zo kom je tot maximaal 20 m3 laadruimte, waarmee de elektrische Iveco niet onderdoet voor zijn dieselbroertjes. Ook het laadvermogen is heel netjes, ondanks de zware accu’s. Zo beschikt een L2H2 eDaily met 10,8 m3 laadruimte over 1283 kilo laadvermogen. Het totaalgewicht komt dan wel uit op 3800 kilo, maar dankzij nieuwe regels mag je deze toch met een B-rijbewijs rijden.

Racen met Boost

Naast een normale en eco-rijstand beschikt de Iveco eDaily over een boost. Gedurende korte tijd komt dan al het vermogen beschikbaar, waardoor je de straatstenen uit de grond trekt. Hier kan geen diesel aan tippen. De vraag is waar je het precies voor nodig hebt, want je rijbereik gaat natuurlijk snel omlaag. In de normale rijstand is de eDaily snel genoeg, maar ook in de Eco-stand is de bestelauto dankzij het vermogen van 190 pk zeker niet langzaam. En je komt er veel verder mee.

De mate van regeneratie kun je zelf instellen. Bij het ene uiterste rolt de eDaily gewoon uit, in de meeste extreme stand remt de auto direct af bij het loslaten van het gaspedaal. Deze stand maakt zelf one pedal driving mogelijk, waarbij je de rem eigenlijk niet meer nodig hebt. Ben je hier eenmaal aan gewend, dan wil je waarschijnlijk nooit meer anders.

Comfortabel

Achter het stuur merk je nauwelijks dat de eDaily elektrisch is. Het dashboard is nagenoeg gelijk aan de dieselversie. De klokken achter het stuur zijn gelijk, alleen tonen sommige andere informatie. Tijdens het rijden ontbreken motorgeluid en vibraties, wat automatisch tot een gevoel van comfort leidt. Intelligente luchtvering verhogen dit nog meer: je waant je bijna in een luxe auto.

De elektrische aandrijving biedt meer voordelen. Zo beschikt de eDaily over de ePTO, waarmee je externe apparaten tot 15 kW aan stroom kunt voorzien. Dit is voldoende voor koelers, kranen of andere apparatuur. De ePTO is zelfs te gebruiken met de motor van de Iveco uitgeschakeld, zodat je niet meer energie verbruikt dan nodig. Ook de ingebouwde warmtepomp maakt de bestelauto erg efficiënt.

Conclusie

Dankzij een slimme opbouw kan Iveco de eDaily in alle mogelijke varianten aanbieden. Dit biedt ontzettend veel mogelijkheden. De elektrische Daily doet hiermee op geen enkel gebied onder voor de dieselversies. Met het grootste accupakket is er voldoende bereik voor de meeste ondernemers. Ook het laadvermogen en laadgewicht vormt geen hindernis meer.

In één klap heeft Iveco de elektrische eDaily even bruikbaar gemaakt als de versies met dieselmotor en dat is een slimme keuze. Op deze manier is de eDaily geen aanvulling op het aanbod van Iveco, maar een complete vervanging van de dieselversies.

Maarten van der Westen

Maarten van der Westen

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie