Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Indrukwekkende terreinbeul gaat elektrisch: Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie

Auteur Bas van der Weerd
25 april 2024

De Mercedes-Benz G-Klasse is een auto die al decennialang een legendarische status heeft opgebouwd als dé ultieme terreinwagen. Nou ja, er is ook nog zoiets als een Land Rover en een Landcruiser. Maar met zijn hoekige en stoere design, geavanceerde technologie en onverwoestbare offroad-capaciteiten is de G-klasse een gewilde auto voor iedereen die het avontuur niet schuwt. Of gewoon de blits wil maken in het Gooi of de P.C. Hoofstraat. Na een paar proefballonnetjes, waarbij Mercedes-Benz keek hoe ze de brute kracht van de G-Klasse het beste kon combineren met een elektrische aandrijflijn, is de nieuwe “G 580 met EQ-technologie” een feit. Merkwaardig genoeg gaat hij dus niet “EQG” heten en daardoor wordt het op een feestje heel wat lastiger om uit te leggen wat voor auto je hebt.

Meer dan krachtige elektrische aandrijving

Onder de motorkap van de Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie vinden we uiteraard geen traditionele verbrandingsmotor. Hij beschikt over maar liefst vier individueel geregelde, krachtige elektromotoren: één bij elk wiel. Deze elektrische aandrijflijn levert een indrukwekkend vermogen van maar liefst 432 kW (585 pk) en een gigantisch maximum koppel van 1.164 Nm. Dit resulteert in een acceleratietijd van 0-100 km/u in ongeveer 5 seconden en een topsnelheid van zo'n 200 km/u. Indrukwekkend, en dat zal ook gelden voor het energieverbruik.

Leeg weegt de auto al ruim 3 ton (MTM 3500 kilo) en de luchtweerstand van deze volumineuze auto, die de aerodynamica van een broodtrommel heeft, speelt ook een grote rol. Dat zal vooral op de snelweg te merken zijn. Om deze brute kracht te voeden heeft Mercedes-Benz de G 580 met EQ-technologie voorzien van een 116 kWh accupakket, dat geïntegreerd is in het ladderchassis.

Dankzij deze relatief grote accu heeft deze elektrische G-Klasse een actieradius van circa 473 kilometer (WLTP). Voldoende om met een gerust hart op en neer naar dat fraaie offroad-parcours te rijden, om daarna via de wasstraat een gezellig terrasje of winkelcentrum op te zoeken. De exacte oplaadsnelheid en laadtijd van de G 580 zijn nog niet bekend, maar we verwachten dat hij ook aan de DC-snellaadstations niet teleur zal stellen en zodoende ook langere reizen mogelijk maakt. Zoals gezegd zal de luchtweerstand bij het rijden op de snelweg tot een relatief hoog verbruik leiden en zal die 473 kilometer in de verste verte niet gehaald worden.

Een echte terreinbeul

De kracht van deze emissievrije krachtpatser misschien wel het beste tot zijn recht in het terrein, dan toont deze elektrische G-Klasse zijn ware kracht. Dankzij de enorme kracht van de directe, elektrische aandrijving en de precieze regeling van de elektromotoren heeft de auto onder alle omstandigheden meer dan genoeg grip en tractie. Het lage zwaartepunt van de geïntegreerde accu draagt dan zijn steentje bij aan de uitstekende stabiliteit en wegligging.

Hij is bovendien uitgerust met een arsenaal aan slimme technologieën: van de G-Turn, waarmee de auto vrijwel op de plaats kan draaien, tot de G-Steering voor een kleine draaicirkel. Daarnaast beschikt de auto over een intelligente offroad-kruipfunctie, waarbij de auto met drie verschillende snelheden zelfstandig het terrein doorkruist. De G-580 met EQ-technologie overwint zonder moeite hellingen van 35 graden en werkt zich door water tot een diepte van maar liefst 850 mm.

Iconisch design blijft behouden

De reden dat deze auto geen EQG maar G 580 met EQ-technologie heet, is misschien wel omdat Mercedes-Benz het herkenbare en geliefde design van de G-Klasse volledig behouden heeft. Bij de andere EQ-modellen heeft Mercedes er toch een ander sausje overheen gegoten. Hoewel de elektrische aandrijflijn deze auto toch een iets andere dimensie geeft, blijven de vierkante vormen en de iconische grille zijn stoere uitstraling garanderen. Mercedes-Benz heeft slechts subtiele verschillen aangebracht om het elektrische karakter te accentueren.

Uitgebreide uitrusting

Natuurlijk is de Mercedes-Benz G 580 met EQ-technologie ook zeer compleet uitgerust. Zo zijn onder andere sfeerverlichting, het befaamde MBUX infotainmentsysteem en een nappalederen multifunctioneel stuur standaard inbegrepen. Kopers kunnen hun terreinbeul verder personaliseren met opties als keyless go, gekoelde bekerhouders, het Burmester surround sound system en een vernieuwde offroad-regeleenheid.

De “Edition One” ter introductie

Om de komst van de elektrische G-klasse te vieren, wordt het model gelanceerd als exclusieve Edition One. Deze uitvoering is van top tot teen uitgerust en heeft een vanafprijs van € 200.303. Stel je voor dat je bovenop zo’n bedrag ook nog eens BMP zou moeten betalen. Dat is gelukkig (nog?) niet het geval bij een volledig elektrische auto.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie