Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Eigen laadpaal essentieel bij keuze voor elektrische auto

Auteur Bas van der Weerd
29 april 2024

Steeds meer mensen kiezen voor een elektrische auto. Elektrisch rijden is niet alleen goed voor het milieu, maar het kan ook behoorlijk in de portemonnee schelen. Toch zien veel mensen nog op tegen de aanschaf. Eén van de grootste belemmeringen blijft de onzekerheid over het opladen. Kun je altijd wel ergens terecht met je elektrische auto? Of heb je toch echt een eigen laadpaal nodig om zorgeloos elektrisch te kunnen rijden?

Zorgelozer elektrisch rijden met eigen laadpaal

Uit een recent onderzoek van Zonneplan blijkt dat de mogelijkheid voor een eigen laadpaal voor veel mensen een belangrijke factor is bij de aanschaf van een elektrische auto. Maar liefst 26% van de Nederlandse EV-rijders geeft aan een laadpaal te hebben laten installeren voordat ze de overstap maakten naar elektrisch. Voor 24% van de EV-rijders was de mogelijkheid voor het plaatsen van een eigen laadpaal zelfs de doorslaggevende factor bij het kopen van een elektrische auto.

Op zich is dat natuurlijk ook geen verrassing. Met een eigen laadpaal weet je zeker dat je auto altijd volledig opgeladen klaarstaat. Wel zo makkelijk, want je hoeft nooit te zoeken naar een vrije laadpaal en je kunt je accu opladen wanneer je wilt, zonder rekening te houden met anderen. Bovendien bespaar je vaak een hoop geld, want opladen aan een eigen laadpaal is vaak aanzienlijk goedkoper dan het gebruik van een publieke laadpaal.

Ook de laadsnelheid is van belang. Sommige openbare laadpalen zijn, zeker als je de laadpaal met andere auto’s moet delen, niet altijd krachtig genoeg voor je elektrische auto om er binnen een redelijk termijn weer verder mee te kunnen. Al speelt de laadsnelheid van de auto (1-, 2- of 3-fase) meestal een grotere rol. Vast staat wel dat je met een laadpaal aan huis de auto een stuk makkelijker op kunt laden.

Opladen bij publieke laadpalen: minder nadelig dan men denkt

Zonder eigen parkeerplaats of oprit ben je aangewezen op publieke laadpalen. Dat is prima te doen, maar het kan duurder uitpakken dan thuis opladen. Bovendien heb je minder controle over de beschikbaarheid van de laadpaal en het laadvermogen. Veel aspirant EV-kopers zien daar dan ook tegenop.

Opmerkelijk is dat uit het onderzoek van Zonneplan blijkt dat EV-rijders die nu aangewezen zijn op publieke laadpunten, hier weinig praktisch nadeel van ervaren. Slechts een kwart van de ‘straatladers’ noemt gemak of de zekerheid van een eigen laadplek als grootste voordeel van een eigen laadpaal aan huis. Overigens erkennen zowel EV-rijders met als zonder eigen laadpaal wel het grote kostenvoordeel hiervan ten opzichte van openbaar laden.

Kosten van een eigen laadpaal

De kosten van een eigen laadpaal en de installatie daarvan kunnen nogal uiteenlopen. Het is afhankelijk van het type laadpaal, het vermogen en of er extra installatie- en graafwerkzaamheden nodig zijn. De prijzen van laadpalen variëren sterk, maar bedragen al gauw meer dan duizend euro. De installatie komt daar nog bij, en die moet uiteraard vakkundig gebeuren, bij voorkeur door een specialist op het gebied van (laadpaal)installaties.

Laden op dynamische prijzen is fors goedkoper

Wie zonnepanelen op het dak heeft, kan nog voordeliger elektrisch rijden. Maar je kunt nog meer besparen op het laden van je elektrische auto als je gebruik kunt maken van dynamische stroomtarieven.

Uiteraard pleit Zonneplan nu een beetje voor zichzelf, met de mededeling dat Zonneplan-klanten hiermee 330 euro per jaar besparen. Men stelt dat Zonneplan-klanten met een elektrische auto het afgelopen kwartaal gemiddeld 22 cent per kilowattuur betaalden, terwijl het CBS een gemiddeld tarief van 33 cent hanteert voor zowel vaste als variabele contracten. Wie 15.000 kilometer per jaar met een verbruik van 0,20 kWh per kilometer rijdt, bespaart volgens Zonneplan al snel 330 euro per jaar.

Slim laden met een geschikte laadpaal

Om te profiteren van dynamische tarieven, heb je wel een slimme laadpaal nodig. Deze paal past het laadmoment automatisch aan op basis van de energieprijzen. Zo laad je je auto altijd op wanneer de stroom het goedkoopst is. Natuurlijk gaat het bij een elektrische auto niet alleen om de kosten. Maar met gebruik van dynamische tarieven rijd je niet alleen goedkoper, maar ook schoner. De stroom die je verbruikt, is dan relatief vaker afkomstig van duurzame bronnen zoals zon en wind.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie