Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Eerste leveringen van de Ford F150 Lightning in Europa zijn een feit

Auteur Bas van der Weerd
12 februari 2024

Ford is in Europa weliswaar niet een van de voorlopers op het gebied van elektrische rijden, maar dat is op de thuismarkt ligt dat anders. Daar is de iconische Ford F-150, al decennialang met voorsprong de populairste pick-up, al enige tijd verkrijgbaar in een elektrische variant. En, net als de normale versie met verbrandingsmotor, is die het populairste model in zijn segment geworden. In Europa is de volledig elektrische F-150 Lightning nog niet echt verkrijgbaar. Ford had dit symbool van Amerikaanse kracht en functionaliteit vorig jaar gelanceerd in Noorwegen en Zwitserland, maar is er natuurlijk een groot verschil tussen lanceren en leveren. De eerste exemplaren zijn nu inderdaad in Europa aangekomen én afgeleverd.

Populairste elektrische pick-up

De elektrische Ford F150 Lightning pick-up is in de Verenigde Staten inmiddels een behoorlijk hit, met meer dan 200.000 reserveringen. Ford streeft naar een jaarlijkse verkoop van 150.000 F-150 Lightning-modellen wereldwijd vanaf 2025. De elektrische pick-up wordt gebouwd in de Ford-fabriek in Dearborn, Michigan, waar men de capaciteit geleidelijk opvoert. De F-150 Lightning concurreert in Noord-Amerika met enkele andere elektrische pick-ups, zoals de Tesla Cybertruck, Rivian R1T en de Chevrolet Silverado EV. Die zijn of nog niet of nauwelijks in productie, en sowieso niet in Europa verkrijgbaar. Vandaar dat Ford kan profiteren van een aantrekkelijke voorsprong.

Noorwegen en Zwitserland

Ford zet nu dan wel de eerste stap naar Europa, maar daar zullen de aantallen aanzienlijk kleiner zijn. De markt voor dit soort voertuigen is hier nu eenmaal vele malen kleiner. Daarom beperkt het Amerikaanse merk zich voorlopig tot Noorwegen en Zwitserland. De eerste exemplaren arriveerden een paar dagen geleden in Noorwegen, en hierboven zie je de eigenaren van het allereerste exemplaar dat daar werd afgeleverd.

Krachtig werkpaard

De normale F150 is een werkpaard pur sang en dat geldt ook voor de elektrische F-150 Lightning. Afhankelijk van de gekozen uitvoering is die uitgerust met twee elektromotoren, die 452 pk of 580 pk leveren. Het maximum koppel bedraagt een indrukwekkende 1.050 Nm. Daarmee kan dit indrukwekkende voertuig in ongeveer 5 seconden naar de 100 km/u accelereren.

Afhankelijk van de gekozen accu (89 of 131 kWh) bedraagt de actieradius bedraagt 380 km of 515 km (WLTP-norm). De F-150 Lightning heeft een trekvermogen van 3.500 kg en een nuttig laadvermogen van 900 kg. De pick-up heeft verder een trekvermogen van 3.500 kg en een nuttig laadvermogen van 900 kg. De "frunk", de opbergruimte in de neus van de auto, biedt 400 liter extra opslagruimte en is dus ongeveer net zo groot als de kofferbak van een hatchback in het compacte segment.

De F-150 Lightning is uitgerust met geavanceerde technologieën, waaronder BlueCruise, een adaptieve cruisecontrol met rijstrookassistentie, SYNC 4A infotainmentsysteem en een reeks rijhulpsystemen. Dankzij de Pro Power Onboard mogelijkheid kan de auto ook stroom kan leveren aan externe apparaten. Kopers kunnen de F-150 Lightning is beschikbaar in drie verschillende modellen: XLT, Lariat en Platinum. De XLT is het basismodel, terwijl de Lariat en Platinum meer luxe en features bieden.

Verder heeft de F-150 Lightning een DC-laadsnelheid van maximaal 150 kW waarmee de standaard 98 kWh accu in ongeveer 36 minuten kan worden opgeladen van 15 naar 80%. Voor de grotere ‘extended range’ 131 kWh accu is daar 42 minuten voor nodig.

Grijsimport: niet doen!

Wie in een elektrische pick-up geïnteresseerd is en grijsimport uit de Verenigde Staten overweegt: realiseer je goed dat je die pick-up vanwege afwijkende laadaansluitingen hier alleen aan het normale stopcontact kunt opladen. Dat betekent 1 fase en maximaal 10 ampère, dus een laadsnelheid van 2,3 kW. Daarmee duurt het een halve week voordat je een bovengemiddeld accupakket van 100 kWh of meer hebt opgeladen.

Beperk je daarom tot een exemplaar dat echt voor de Europese markt is gebouwd of aangepast. Dat zijn behalve de hier besproken F150 Lightning (die je dan dus uit Noorwegen of Zwitserland moet zien te halen) de Maxus T90 EV. Zowel bij de Ford als de Maxus beschik je over de hier gebruikelijk CCS-combo 2 laadaansluiting waarmee je de auto op alle AC en DC oplaadpunten kunt opladen.

elektrische Ford F150 Lightning
Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie