Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De nieuwe, nog snellere Tesla Model 3 Performance

Auteur Bas van der Weerd
24 april 2024

Zo’n vijf jaar nadat de Tesla Model 3 bijna direct na zijn marktintroductie de meest verkochte elektrische auto in Nederland werd, komt er een nieuwe, nog snellere Performance versie op de markt. De Model 3 Performance, een bijna vanzelfsprekende keus voor liefhebbers van snelle, elektrische auto's, is terug met nog meer vermogen, een iets agressiever design en een verbeterde wegligging met een nog scherpere focus op circuitgebruik. Niet dat dat laatste voor de meeste gebruikers van toegevoegde waarde is, maar het maakt hem daarmee natuurlijk wel interessanter. 

In afwachting van een geheel nieuwe Model 3?

Waar de eerste Performance-uitvoering vooral snel was en daar qua wegligging en remmen enigszins op was aangepast, kon hij niet bogen op een onderstel zoals de betere sportwagens hebben. De nieuwe Tesla Model 3 Performance voldoet wat dat betreft heel wat beter. Dit zou trouwens wel eens de laatste update kunnen zijn voordat er een geheel nieuwe Model 3 komt. Voor liefhebbers van de Performance-uitvoering is het dus of déze uitvoering kiezen, of wachten. En hoe lang dat wachten zal gaan duren, is volstrekt onbekend.

Wel/geen Ludicrous-versie

We schreven laatst al over een Ludicrous-versie van de Tesla Model 3 Performance. Het is nu dus duidelijk dat Tesla de nieuwe, ‘gewone’ Performance deze ‘Ludicrous’-eigenschappen geeft, en dat daar geen aparte, nóg snellere versie van komt.

Krachtigere aandrijflijn voor nog betere prestaties

Performance staat centraal in deze update van de Model 3, en hij doet zijn naam absoluut eer aan. De auto heeft ruim 460 pk onder de kap, afkomstig van een nieuw ontwikkelde Performance-aandrijflijn op de achteras en een aangepaste motor op de vooras. Het continuvermogen steeg met 22%, het piekvermogen met 32% en het maximale koppel met 16%. Die extra hoeveelheid power zorgt voor een sprint naar de 100 km/u in slechts 3,1 seconden. Niet iedere inzittende kan daar goed tegen en lang niet alle medeweggebruikers anticiperen op een dergelijke versnelling. Met mate gebruiken dus. De topsnelheid van 262 km/u blijft weliswaar gelijk, maar dankzij de verbeteringen aan het onderstel, de vering en de software voelt de auto volgens Tesla nog dynamischer aan en neemt hij bochten nog sneller en met meer precisie.

Sportievere rijdynamiek met nieuwe adaptieve dempingtechnologie

De nieuwe adaptieve dempingtechnologie van de Model 3 Performance wordt aangestuurd door Tesla's eigen software. Deze is volledig geïntegreerd in de Tesla Vehicle Dynamics Controller (VDC), wat zorgt voor een sportievere rijervaring. De verbeterde hardware in het chassis – denk aan een verhoogde structurele stijfheid, geüpdatete veren, stabilisatorstangen en rubbers – zorgen dat de auto nog directer reageert op input, zonder daarbij het dagelijkse gebruiksgemak te verliezen. Ook de speciaal voor Tesla ontwikkelde Pirelli P ZERO 4-banden met extra lage rolweerstand dragen daar aan bij.

High Performance-remsysteem en Track Mode

De nieuwste Track Mode is volledig geoptimaliseerd voor maximaal rijplezier op het circuit. Het systeem past diverse parameters aan, zoals de motorrespons, de schakelmomenten en de tractiecontrole, om de prestaties van de auto te optimaliseren voor circuitgebruik.

Daarnaast is de nieuwe Tesla Model 3 Performance voorzien van een high-performance remsysteem dat garant staat voor uitzonderlijke remkracht en stabiliteit, zelfs onder de zwaarste omstandigheden. Het high-performance, hittebestendige remsysteem, voorzien van Brembo-remklauwen en -schijven, maakt het mogelijk om later te remmen en harder de bochten in te gaan, met behoud van volledige controle over de auto.

Met de Track Mode en het high-performance remsysteem is de auto perfect uitgerust voor enthousiaste rijders die het maximale uit hun auto willen halen op het circuit. De Track Mode kan worden geactiveerd met een druk op de knop op het stuurwiel. Het systeem past zich automatisch aan de huidige omstandigheden aan, zoals de temperatuur van de remmen en de bandenspanning. Er zijn verschillende instellingen beschikbaar om de Track Mode aan te passen aan de rijstijl van de bestuurder.

Aangepast design met verbeterde aerodynamica

Het design van de Model 3 Performance is ook iets opgefrist met een agressievere voor- en achterzijde. Deze update is niet alleen voor de leuk, maar heeft ook functionele voordelen: denk aan verbeterde aerodynamica en verkoeling, wat zeker op het circuit belangrijk is. Ook opvallend zijn de geïntegreerde koelkanalen, achterdiffusor en de Carbon Fiber spoiler die bijdragen aan het sportievere uiterlijk, betere prestaties en downforce.

Sportief interieur met carbon fiber afwerking

Binnenin vind je nieuwe sportstoelen met verbeterde zijkussens en wangen voor uitstekende ondersteuning in bochten. Je kunt de stoelen niet alleen laten verwarmen maar nu ook ventileren. Voor het eerst past Tesla in dit segment ook een carbon fiber afwerking toe, waarmee de Model 3 Performance zich nog meer onderscheidt van de andere uitvoeringen.

De nieuwe Tesla Model 3 Performance heeft een WLTP-rijbereik van 528 kilometer en is in Nederland verkrijgbaar vanaf € 56.990,- De leveringen beginnen in het tweede kwartaal van dit jaar en de exacte levertijden kun je via de configurator bekijken.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie