Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De nieuwe Citroën ë-C3 Aircross is compact en betaalbaar, én heeft 7 zitplaatsen

Auteur Bas van der Weerd
18 april 2024

Wie vindt dat Citroën met de kleine ë-C3 een potentieel verkoopsucces in huis heeft, zal bij het zien van de nieuwe ë-C3 Aircross opnieuw wakker worden geschud. Hij was een tijd geleden al min of meer aangekondigd maar het is toch altijd weer een leuke verrassing als het eindelijk ‘officieel’ is. Citroën deelt nog geen specifieke zaken zoals vermogen, actieradius en prijs maar maakt wel duidelijk dat dit nieuwe model bijzonder interessant is.

De nieuwe Citroën ë-C3 Aircross – hij komt er overigens ook met verbrandingsmotor – is vooral interessant voor mensen die een ruime maar tegelijkertijd compacte en betaalbare elektrische auto zoeken. Die combinatie is natuurlijk al vrij zeldzaam, tenzij je een bedrag van om en nabij de 40 mille betaalbaar vindt. Het kan haast niet anders of de Citroën ë-C3 Aircross wordt een stuk goedkoper, met een vanafprijs van – een gokje – zo’n 30 mille. Naast die aantrekkelijke prijs biedt deze compacte SUV ook nog eens een redelijk aantrekkelijk uiterlijk én heel wat ruimte, met optioneel zelfs 7 zitplaatsen. Als Citroën de ë-C3 Aircross ook nog een bruikbare actieradius en een redelijk complete uitrusting weet te geven, dan is succes bijna verzekerd, zou je zeggen.

Praktische en ruime elektrische SUV

De nieuwe Citroën ë-C3 Aircross heeft volgens het persbericht een lengte van 4,39 meter. Daarmee is hij een flink stuk gegroeid ten opzichte van het vorige, 4,16 meter lange model. Dat betekent ook dat we de specificaties niet zomaar kunnen “lenen” van de ë-C3 Aircross die het Franse automerk in bijvoorbeeld India aanbiedt. De Europese ë-C3 Aircoss is daar wel van afgeleid maar het oorspronkelijke, in India aangeboden model is nog geen 4 meter lang. Als je de “Indiase” en “Europese” modellen met elkaar vergelijkt dan zie je duidelijk dat “ons” model verlengd is en – net als de kleine ë-C3 - ook qua look&feel is aangepast.  

Met die lengte van 4,39 meter komt de nieuwe ë-C3 Aircross qua formaat ook in de buurt van de vroegere Opel Zafira en VW Touran, om een indruk van het formaat te geven. Citroën geeft op dat de derde, optionele zitrij neerklapbaar is en dat je de tweede zitrij ook kunt verschuiven. Een vrij gebruikelijke configuratie, die heel wat flexibiliteit geeft. Als je de derde zitrij achterwege of neergeklapt, laat dan beschikt de auto ongetwijfeld over een royale hoeveelheid bagageruimte.

Actieradius tot ongeveer 400 kilometer?

Als we kijken naar de standaard configuraties van de aandrijflijnen van Stellantis, dan zou de nieuwe ë-C3 Aircross wel eens een 54 kWh accupakket (netto 50,8 kWh) kunnen krijgen, al staat hij niet op het gebruikelijke SLTA-platform. Er zijn compacte SUV’s van Stellantis die met die 50,8 kWh een WLTP-actieradius van iets meer dan 400 kilometer halen. De ë-C3 Aircross is ietsje volumineuzer en heeft dus meer windvang. Mogelijk heeft hij ook een andere motor en is hij wellicht wat minder efficiënt, maar het is in ieder geval een redelijke indicatie.

Als de Citroën ë-C3 Aircross inderdaad met dat accupakket is uitgerust, dan kunnen we ook wel voorspellen dat het DC-snelladen met een maximale snelheid van 100 kW gaat. Opladen van 10 tot 80 procent duurt daarmee doorgaans een klein half uur.

Groter accupakket?

Omdat Citroën opgeeft dat de ë-C3 Aircross de langste wielbasis in zijn segment heeft, is er misschien ook wel ruimte voor een wat groter accupakket. Daarom hebben we ook even gekeken naar de wielbasis van de nieuwe ë-C3 Aircross, door de afbeelding netjes te schalen en te vergelijken met die van de Peugeot e-3008.

wielbasis Citroën ë-C3 Aircross vergeleken met Peugeot e-3008

Spot-on, en die Peugeot heeft een veel groter 73 kWh accupakket. Zou de ë-C3 Aircross dan misschien ook…?? Nee, waarschijnlijk niet. Met dit soort wishful thinking lopen we ook heel erg op de feiten vooruit. Laten we ook niet vergeten dat de nieuwe C3 op het eenvoudigere Smart Car Platform staat, in tegenstelling tot de Peugeot die op het STLA-platform wordt gebouwd. Al zijn die platformen wel aan elkaar verwant. Maar die e-3008 bevindt zich toch echt in een hoger segment, waar wél budget is voor een groter accupakket.

Onthulling in de loop van 2024

Over segment gesproken, je kunt natuurlijk ook op je vingers natellen dat deze Citroën ë-C3 Aircross een zustermodel van de onlangs aangekondigde nieuwe generatie van de eveneens elektrische Opel Frontera wordt. Wat valt er nog meer te vertellen? Alleen dat Citroën deze nieuwe C3 Aircross medio 2024 zal onthullen. Dan kunnen ook wel inschatten dat hij begin volgend jaar verkrijgbaar zal zijn.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie