Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De Milano is Alfa Romeo's allereerste elektrische auto

Auteur Bas van der Weerd
11 april 2024

De Italiaanse autofabrikant Alfa Romeo heeft met de Milano zijn eerste volledig elektrische auto onthuld. De Milano belooft een sportieve en elegante rijervaring te combineren met een praktische actieradius. Uiteraard maakt het Italiaanse merk gebruik van de technologie van moederbedrijf Stellantis maar is er toch heel aardig in geslaagd om daarmee een auto met een uniek karakter te ontwikkelen.

Een compacte, maar ook behoorlijk ruime SUV

De Milano is een compacte SUV met een sportieve en elegante uitstraling. Het design is uiteraard typisch Alfa Romeo en je herkent hem aan de gespierde wielkasten en korte overhangen. Het design van de Milano is een moderne interpretatie van Alfa Romeo's klassieke stijl. De voorkant wordt gekenmerkt door de herkenbare "Trilobo" grille en de slanke LED-koplampen. De zijkant heeft een vloeiende lijn die doorloopt in de markante achterkant met de opvallende LED-achterlichten.

De Alfa Romeo Milano is 4,17 meter lang, 1,78 meter breed en 1,50 meter hoog. Ondanks zijn compacte afmetingen biedt de Milano een ruim interieur met plek voor vijf personen. De bagageruimte heeft ondanks de nogal abrupt afgeknotte achterzijde – of misschien wel juist daardoor - een relatief grote inhoud van 400 liter welke uiteraard nog kan worden uitgebreid door de achterbank neer te klappen. Onder de motorkap is een frunk om onder anderen de laadkabel op te bergen.

Twee krachtige aandrijflijnen

De elektrische variant van de Milano heeft de toevoeging ‘Elettrica’ en wordt aangedreven door een elektromotor die naar keuze een vermogen van 115 kW (156 pk) of 176 kW (240 pk) heeft en de voorwielen aandrijft. Die krachtigste variant heet de Elettrica Veloce. Hoe snel de acceleratie van 0 tot 100 km/u daarmee gaat, is nog niet duidelijk maar reken maar op hooguit 7,5 seconden.

Een echte Alfa

De Milano is een échte Alfa Romeo, met het laagste gewicht in zijn segment en een optimale gewichtsverdeling. Hetzelfde team dat de rijdynamiek van de Giulia GTA ontwikkelde, heeft de Milano geperfectioneerd om de beste wegligging in zijn klasse te bieden.

Wie de Veloce-versie kiest, kan extra genieten van Alfa Romeo’s streven naar rijplezier. De directe besturing is dan speciaal gekalibreerd voor een extreme nauwkeurigheid terwijl het verlaagde sportonderstel (25 mm) en de stabilisatorstangen voor en achter zorgen voor messcherpe bochtenwerk met optimale grip. Het krachtige remsysteem met 380 mm schijven en vierzuigerremklauwen aan de voorzijde garandeert bij de Veloce voor een sublieme vertraging. Het Torsen-differentieel optimaliseert de tractie onder alle omstandigheden, terwijl de hoogwaardige 20-inchbanden, speciaal ontwikkeld voor elektrische auto's, maximale grip en stabiliteit bieden.

Actieradius tot ruim 400 kilometer

De stroomvoorziening komt in beide motorvarianten van het bekende 54 kWh accupakket, dat goed is voor een actieradius tot maximaal 410 kilometer (WLTP). De Milano kan – waarschijnlijk! - worden opgeladen aan een AC-lader met een snelheid van 11 kW terwijl dat aan een DC-lader met een snelheid van 100 kW gaat. Het duurt in het laatste geval minder dan 30 minuten om de accu op te laden van 10% tot 80%.

Features voor comfort en gemak

De Milano zit boordevol features die het comfort en gebruiksgemak verhogen. De auto is, afhankelijk van de uitvoering, uitgerust met Level 2 autonoom rijden. Dat betekent dat hij deels zelfstandig kan rijden. Ook ondersteunt de Milano over-the-air (OTA) updates, zodat de software van de auto draadloos kan worden bijgewerkt. Verder biedt de Milano connected services, zoals de mogelijkheid om de auto te bedienen via een smartphone-app.

Op het gebied van veiligheid is de Milano uitgerust met een aantal geavanceerde systemen. Standaard is de auto voorzien van automatische noodremming, adaptieve cruise control, rijstrookhulp en dodehoekdetectie.

Modern en stijlvol interieur

Het interieur van de Milano is uitgesproken modern en stijlvol. Hoe kan het ook anders bij een Alfa Romeo. De auto is uitgerust met een centraal geplaatst 10,25-inch touchscreen infotainmentsysteem dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto. Zoals het bij moderne elektrische auto’s betaamt, is dat voorzien van een navigatiesysteem dat ook actuele laadtoestand van de accu en de laadstations onderweg in de routeplanning opneemt. Uiteraard beschikt de auto ook over een volledig digitaal instrumentenpaneel dat de belangrijkste rij-informatie weergeeft.

Drie e-packs voor ultieme personalisatie

De Alfa Romeo Milano is meer dan een elektrische auto. Het is een auto die u kunt personaliseren naar uw eigen smaak, met drie unieke e-packs die elk hun eigen voordelen bieden.

De Techno e-pack is gericht op veiligheid, technologie en functionaliteit:

  • Autonoom rijden Level 2
  • Handsfree elektrisch te bedienen achterklep
  • LED Matrix-verlichting
  • Connected navigatie met virtuele assistent

Met de Premium e-pack wordt de uitrusting uitgebreid op het gebied van comfort en exclusiviteit.

  • Interieurbekleding in vinyl en stof
  • Elektrisch bedienbare bestuurdersstoel met massagefunctie
  • Sfeerverlichting in het interieur
  • Aluminium pedalen en voetsteun

Wie meer prijs op sportiviteit stelt, zal voor de Sport e-pack gaan, met

  • Sabelt-stoelen
  • Alcantara-bekleding
  • Sportieve uiterlijke details

De specificaties van de e-packs kunnen per land verschillen. Maar welke e-pack je ook kiest, de Milano is een auto die je als een echte Alfa Romeo zal verrassen en inspireren, met zijn elegante design en een sportieve, doch comfortabele rijervaring.

Alfa Romeo Milano Speciale

De Alfa Romeo Milano Speciale is een extra compleet introductiemodel, beschikbaar met de 115 kW elektromotor.  Dit model is – los van het vermogen - de meest prestigieuze optie binnen de Milano-reeks. Het uiterlijk van de Milano Speciale wordt gekenmerkt door het opvallende 'Progresso'-logo, een sportieve matte finish met details in het herkenbare Arese-rood, en stijlvolle 18-inch 'Petali' lichtmetalen velgen, die samen een onmiskenbare indruk van exclusiviteit geven.

Aan de binnenkant verhoogt de Speciale uitvoering de lat met een interieur met de 'Spiga' afwerking met hoogwaardige materialen, een lederen stuurwiel, en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met massagefunctie. De aandacht voor detail is ook te zien aan de verfijnde interieurverlichting, die een keuze biedt uit acht kleuren en subtiel de binnenruimte accentueert.

De standaarduitrusting van de Milano Speciale omvat veiligheidsfeatures zoals Level 2 autonoom rijden, connected navigatie, een 180° achteruitrijcamera, een handsfree elektrisch bedienbare achterklep, en Keyless Entry met proximity access-technologie.

elektrische Alfa Romeo Milano Speciale

Standaard geen 11 kW-omvormer?

Opmerkelijk genoeg vermeldt het persbericht dat deze exclusieve Milano-uitvoering een 11 kW-omvormer heeft. Dat doet dus vermoeden dat dit bij de andere uitvoeringen niet het geval is. Jammer, aangezien wij van mening zijn dat een 11 kW-laadsnelheid min of meer onontbeerlijk is, zeker als je niet over een eigen laadpaal beschikt. Maar wellicht verschilt dit per land en is er voor de Nederlandse markt toch een 11 kW omvormer voorzien.

Waarschijnlijk is de Alfa Romeo Milano leverbaar vanaf begin 2025. De prijs is nu uiteraard nog niet bekend.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie