Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De allereerste elektrische pick-up op de Nederlandse markt is van Maxus

Auteur Bas van der Weerd
09 november 2023

De elektrische voertuigen winnen gestaag terrein op de Nederlandse markt, en ook op de bedrijfswagenmarkt. Terwijl er in de Verenigde Staten al een beperkt aanbod beschikbaar is, hebben we in Nederland lang moeten wachten op de komst van de eerste elektrische pick-up. Dankzij de lancering van de Maxus T90 EV is ook hier eindelijk een elektrische pick-up verkrijgbaar. 

Elektrisch werkpaard

Maxus Motors Nederland, onderdeel van de Van Mossel Automotive Group, heeft onlangs namelijk de Maxus T90 EV geïntroduceerd. Zoals het hoort bij een pick-up is de T90 EV een echt werkpaard waar functionaliteit en heeft hij ook een imposant en stoer uiterlijk. Vooral het robuuste ogende front en een flinke hoeveelheid chroom doen de Maxus pick-up behoorlijk opvallen.

De laadbak, dat is toch hetgeen waarmee een pick-up zich onderscheidt, heeft een lengte van 1.485 mm en breedte van 1.510 mm. De van een speciale anti-slip coating voorziene laadbak kan een lading hebben van 925 kilo dragen. Verder heeft de T90 een geremd trekgewicht van 1.000 kg.

Geen krachtpatser

Qua specificaties moet je de Maxus T90 EV pick-up niet gaan vergelijken met de indrukwekkende hoeveelheid vermogen die Ford F150 Lightning, Rivian R1T en de Tesla Cybertruck te bieden hebben. De Maxus T90 EV is dan wel geen elektrische krachtpatser maar een vermogen van 130 kW en een koppel van maximaal 310 Nm is echt ruim voldoende voor de meeste vervoerstaken. Het 89 kWh accupakket zorgt daarbij voor een actieradius van 330 kilometer (WLTP gecombineerd). Wie er vooral mee in de bebouwde kom rijdt: volgens de WLTP-City cyclus haalt hij zelfs 471 kilometer. Opladen aan de AC-laadpaal kan met de T90 EV met een keurige snelheid van 11kW. Bij het DC-snelladen stelt een laadsnelheid van maximaal 80kW wel een beetje teleur.

Compleet uitgerust

Af-fabriek is de Maxus T90 EV al behoorlijk compleet uitgerust. Zo is hij voorzien van 17 inch lichtmetalen velgen, een multimediasysteem met 10,25 inch touchscreen, Apple CarPlay, DAB en Bluetooth, een parkeerhulpcamera, lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen en climate control.

Prijs en beschikbaarheid

Qua prijsstelling heeft de Maxus T90 EV het voordeel dat hij hier nog geen enkele concurrent heeft. Dat is best een aantrekkelijk uitgangspunt. De prijzen van de Maxus T90 EV beginnen overigens € 54.990 exclusief BTW. Verder geeft Maxus Motors Nederland aan dat de T90 EV op heel korte termijn leverbaar is.

Voor wie Maxus niet kent: net als MG is dit merk onderdeel van de Chinese autofabrikant SAIC Motor. Maxus is al een tijdje aanwezig op de Nederlandse markt en leverde hier tot nu toe uitsluitend elektrische bestelwagens. SAIC verkocht vorig jaar wereldwijd meer dan vijf miljoen auto’s, waarvan meer dan een miljoen met een stekker.

Wie overigens overweegt om een elektrische pick-up uit de Verenigde Staten te importeren: kijk heel goed uit! Zowel de AC- als DC-laadaansluiting is daar verschillend zodat zo’n jouw pick-up – die meestal een fors accupakket heeft – hier dan alleen maar via het stopcontact kan worden opladen. Dan heb je namelijk een laadsnelheid van welgeteld 2,3 kW en dat vraagt om héél veel geduld.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie