Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Cenntro Avantier C - het kleine lelijke eendje?

Auteur Bas van der Weerd
22 april 2024

Hoewel er een keur aan interessante elektrische auto’s op de markt is, springt de Cenntro Avantier C er in het bijzonder uit, en dan vooral door zijn opvallende verschijning. Met zijn hoekige vormen en meer dan compacte formaat is het een voertuigje dat je niet snel zal vergeten. Is dit kleine stadsautootje een klein lelijk eendje, of gewoon een praktisch en betaalbaar vervoermiddel, of beide?

Boxy is back?

De Avantier C heeft een design dat je 'apart' zou kunnen noemen. De auto heeft een doosachtig profiel, met verticale lijnen en opvallende koplampen. Een schril contract met de meer dan ronde Microlino, die we onlangs mochten testen. Net als bij die Microlino hebben de ontwerpers zich laten inspireren door de voertuigen van vroeger, maar dan wel de functionelere modelletjes. Omdat de Avantier C verkrijgbaar is in een scala van vrolijke kleuren, kun je de auto er naar wens nog eigenzinniger uit laten zien. Liefhebbers van klassiek autodesign zullen dit gedurfde ontwerp misschien niet waarderen. Verre van zelfs. Maar wie houdt van een beetje eigenzinnigheid, heeft met de Avantier wel een blikvanger in handen.

Het interieur is daarentegen een stuk conventioneler. Hier geen futuristische schermen of minimalistische lijnen, maar vooral functionaliteit en eenvoud. Maar de comfortabele stoelen, airconditioning en een multimediasysteem geven het interieur van de Avantier C toch nog een redelijk uitnodigende uitstraling.

De wendbaarheid is een sterk punt

De Avantier C ontleent zijn kracht aan een elektromotor en een accupack dat een actieradius van ongeveer 170 kilometer belooft. De accu meet ook maar 13,9 kWh. De topsnelheid die het motortje met zijn piekvermogen van 20 kW eruit weet te persen is beperkt tot 90 km/u, veel meer dan de 45 km/u van de Opel Rocks Electric en Fiat Topolino. Nu is snelheid niet het grootste pluspunt van deze auto; zijn wendbaarheid des te meer. De auto is namelijk gemaakt voor stadsverkeer. Zijn kleine formaat zorgt ervoor dat je je weg moeiteloos door het drukke stadsverkeer kunt banen, en met gemak dat ene krappe parkeerplekje kunt veroveren.

Klein maar praktisch

De compacte afmetingen hebben natuurlijk ook effect op de binnenruimte. De auto is dan ook het meest geschikt voor kortere ritjes. Ergens staat dat de Avantier C officieel 4 personen zou kunnen vervoeren, maar voor zover wij kunnen zien heeft hij toch echt maar twee zitplaatsen. Dat zou ook de grote laadruimte achterin verklaren. Die is met 690 liter allesbehalve bescheiden, voor de wekelijkse boodschappen volstaat hij zeker, en wel meer dan dat. Wellicht is dit zelfs voldoende voor de bezorgdiensten in de grote stad.

Betaalbaar en eigenzinnig

De grootste kracht van de Avantier C is misschien wel zijn prijskaartje. Vanaf iets meer dan 15 mille, als we het goed hebben, en daarmee is dit één van de meest betaalbare elektrische (maar erg kleine) auto's op de markt. De Cenntro Avantier C is ook duidelijk bedoeld voor een specifieke doelgroep.

Mensen die een betaalbare, praktische en elektrische stadsauto zoeken, en die een uniek design niet schuwen, zullen in deze auto een goede vriend vinden. Het hoekige design zal de meningen ongetwijfeld verdelen, maar de Avantier C is met zijn eigenzinnige stijl toch een vernieuwende verschijning in het hedendaagse straatbeeld.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie