Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

BMW i4: Meer bereik, vierwielaandrijving en een iets ander uiterlijk

Auteur Bas van der Weerd
26 april 2024

De elektrische Gran Coupé BMW i4, die sinds 2021 op de markt is, is een heel aardig succesnummer geworden. Zijn dynamische rijeigenschappen, luxe interieur en mooie en praktische Gran Coupé-carrosserie overtuigden al menig BMW-liefhebber die de overstap naar elektrisch rijden wilde maken. Nu komt BMW met een update voor de i4, die hem nog aantrekkelijker maakt.

Meer kilometers met de eDrive40

Een van de belangrijkste upgrades is de nieuwe accu voor de eDrive40-variant. De capaciteit van 80,7 kWh (bruikbaar: 71,2 kWh) betekent een flinke stap vooruit ten opzichte van de 70 kWh accu van het vorige model. De actieradius profiteert hier uiteraard van, deze stijgt naar 490 kilometer WLTP. Natuurlijk is dat nog niet toonaangevend. Maar hiermee kunnen we de BMW i4 eDrive40 op dat gebied wel weer beschouwen als een serieuze concurrent voor andere elektrische sedans in dit segment, zoals de Tesla Model 3 Long Range en Volkswagen ID.7.

Vierwielaandrijving voor extra grip en dynamiek

Naast de grotere accu introduceert BMW ook een nieuwe variant van de i4: de xDrive40. Deze versie heeft vierwielaandrijving, waarmee je dus extra grip en tractie hebt, iets wat wel zo prettig is. De xDrive40 heeft door de extra motor weliswaar een iets kleinere actieradius (425 km WLTP) dan de eDrive40, maar met 400 pk onder de motorkap is hij ook een stuk krachtiger. De acceleratie van 0 naar 100 km/u verloopt in slechts 5,7 seconden. Daarmee legt hij het nog wel af tegen de echt snelle jongens in dit segment, zoals de Tesla Model 3 Performance, maar behoort hij evengoed tot de auto’s die bij het stoplicht als eerste op snelheid zijn.

Subtiele verbeteringen en geavanceerde technologie

Op het gebied van design zijn er wat veranderingen, maar die zijn best wel subtiel. De i4 krijgt bijvoorbeeld nieuwe LaserLight-koplampen die hem een scherpere blik geven, terwijl de achterlichten zijn geïnspireerd op die van de M4 CSL. In het interieur prijkt nu het BMW Curved Display, dat bestaat uit twee schermen die naadloos in elkaar overlopen. Ook het infotainmentsysteem is geüpgraded naar iDrive 8.6, de nieuwste versie van BMW's geavanceerde software.

Prijs en beschikbaarheid

Met de toegenomen actieradius, de optionele vierwielaandrijving en kleine verbeteringen is de BMW i4 een nog aantrekkelijkere keuze geworden voor liefhebbers van elektrische Gran Coupés. Of de upgrade genoeg is om de concurrentie definitief voor te blijven, is nog even afwachten. Maar één ding is zeker: de BMW i4 blijft een geduchte speler in dit segment.

De prijzen van de vernieuwde BMW i4 zijn nog niet bekend, maar we verwachten een lichte stijging ten opzichte van het vorige model. De vernieuwde BMW i4 zal naar verwachting in de loop van dit jaar te bestellen of leverbaar zijn.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie