Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Bijna een kwart bestelauto's mag vanaf 1 januari 2025 niet meer de ZE-zone in.

Auteur Jasper Engel
26 april 2024

Na 1 januari 2025 hebben alleen bestelauto’s met een ontheffing nog toegang.

Volgens een CBS-onderzoek staan heel wat ondernemers voor een flinke uitdaging. Bijna 228 duizend bestelauto's hebben een emissieklasse van 4 of lager, wat 23 procent vertegenwoordigt van het totale bestelautopark.

Vrijstellingen zijn van toepassing op oldtimers (voertuigen van 40 jaar of ouder) en rolstoeltoegankelijke voertuigen. De emissieklasse indiceert de mate van luchtvervuiling, waarbij een hoger cijfer staat voor een schoner voertuig.

In 2024 had minder dan een kwart van alle bestelauto's een emissielabel van 4 of lager, terwijl dat in 2020 nog 39 procent was. In 2022 beschikte bijna vier op de tien bedrijven over bestelauto’s met een lage emissieklasse, volgens de recentste gegevens. Dit komt neer op meer dan 166 duizend bedrijven, wat 38 procent vertegenwoordigt van alle bedrijven met bestelauto's.

Het percentage bedrijven met bestelauto’s met een lage emissieklasse zal naar verwachting iets lager zijn gezien de afname van deze voertuigen, hoewel het CBS geen recentere cijfers heeft.

Openbaar bestuur zes op de tien met lagere emissieklasse

In het openbaar bestuur en de sectoren landbouw, bosbouw en visserij had ongeveer zes op de tien bedrijven in 2022 een of meer bestelauto's met een lagere emissieklasse. Hoewel bestelauto's met een lage emissieklasse slechts 9 procent uitmaken van het totale aantal in deze sector, worden er relatief minder kilometers mee afgelegd dan in andere sectoren.

In de bouwnijverheid zal iets meer dan drie op de tien bedrijven vanaf 1 januari 2025 worden beïnvloed door de invoering van zero-emissiezones (ZE-zones). Deze bedrijfstak heeft het laagste aandeel bedrijven met dergelijke bestelauto's.

Op 1 januari 2025 voeren zestien gemeenten een zero-emissiezone (ZE-zone) in.

Bestelauto’s met een lage emissieklasse zijn vaak de enige voertuigen bij veel bedrijven. Bijna tweederde van de bedrijven die minstens één bestelauto in een lage emissieklasse hadden, bezat geen andere bestelauto, vrachtwagen of trekker voor een oplegger.

Gemiddeld had 38 procent van de bedrijven met bestelauto's en een bedrijfsvestiging in deze gemeenten in 2022 minstens één bestelauto met een lage emissieklasse, wat overeenkomt met het landelijk gemiddelde.

Bron: CBS


Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie