Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Alfa Romeo gedwongen tot naamswijziging: Niet de Milano maar Junior wordt eerste elektrische model

Auteur Bas van der Weerd
17 april 2024

De langverwachte volledig elektrische Alfa Romeo, vorige week met veel publiciteit onthuld met de naam Milano, zal de markt niet onder die naam betreden. De Italiaanse wetgeving verbiedt het gebruik van namen van Italiaanse plaatsen, streken of gebieden voor producten die buiten Italië worden geproduceerd. En aangezien het eerste elektrische model van de iconische Italiaanse autofabrikant niet in Italië maar Polen zal worden gebouwd, is men daarom genoodzaakt om een nieuwe naam te kiezen: de Alfa Romeo Junior.

elektrische Alfa Romeo Junior

Nu dus de Alfa Romeo Junior

En misschien is de naam Junior ook wel veel beter gekozen. Want wat is er mooier, dan voor het allereerste model een naam te kiezen die een rijk verleden heeft, en doet denken aan illustere modellen uit het verleden van Alfa Romeo? De Alfa Romeo Junior, die naar verwachting eind 2024 op de markt komt, past daar heel goed bij.

De rijke historie achter de naam "Alfa Romeo Junior"

De keuze voor de naam "Junior" voor de nieuwe volledig elektrische Alfa Romeo is niet zomaar gemaakt. De naam draagt een rijke historie binnen het merk, met een model dat in de jaren zestig een groot succes kende.

Een nieuwe generatie van de Junior

In 1966, na het succes van de Giulia en de Giulia Sprint GT coupéversie, introduceerde Alfa Romeo de GT 1300 Junior. De auto was gericht op een jonger publiek dat op zoek was naar een exclusieve rijervaring zonder overdreven hoge kosten. De "Junior" was dan ook geen directe opvolger van de Giulia, maar eerder een compleet nieuw model dat een nieuwe generatie Alfa Romeo-rijders moest aanspreken.

Alfa Romeo GT Junior

GT Junior 1300: bijna net zo snel, maar zuiniger

De GT 1300 Junior onderscheidde zich van zijn voorgangers door de toepassing van een 1290 cc-motor met dubbele nokkenas. Deze motor leverde een vermogen van 89 pk, goed voor een topsnelheid van meer dan 170 km/u. Dit was slechts iets minder dan de topsnelheid van de 1600, terwijl de "Junior" aanzienlijk zuiniger was. De carrosserie van de auto kreeg ook een unieke uitstraling, met een gestroomlijnde vorm en sportieve details.

Onbetwist succes

De GT 1300 Junior bleek een enorm succes te worden. Met meer dan 92.000 verkochte exemplaren werd de auto al snel de bestseller in het Alfa Romeo-assortiment. De "Junior" werd een waar statussymbool van zijn tijd, geliefd om zijn sportieve karakter, betaalbare prijs en unieke uitstraling.

Compacte, sportieve en stijlvolle elektrische SUV

Met de keuze om de naam "Junior" te herintroduceren voor de nieuwe volledig elektrische Alfa Romeo, neemt de nieuwe "Junior" ook wat de waarden van zijn voorganger over: innovatie, prestaties en toegankelijkheid. Dat maakt de Junior een bijzonder aantrekkelijke optie voor kopers die op zoek zijn naar een compacte elektrische SUV die niet alleen duurzaam is, maar qua uiterlijk en rijdynamiek net dat beetje extra biedt.

Maar hoe de naam ook luidt, het kan niet anders of het wordt een auto die een stijlvol en elegant design weet te combineren met de dynamische rijervaring waar Alfa Romeo bekend om staat. De specificaties van de Alfa Romeo Junior blijven uiteraard ongewijzigd ten opzichte van de oorspronkelijke Milano. De auto zal worden aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 115 kW (156 pk) of 176 kW (240 pk) en een koppel van 320 Nm. Het accupakket heeft een capaciteit van 54 kWh, goed voor een WLTP-bereik van om en nabij de 400 kilometer.

Kleine tegenslag

De naamswijziging van Milano naar Junior is slechts een kleine tegenslag voor Alfa Romeo, want reken maar dat het merk ook met de Junior een succesvol nieuw hoofdstuk zal in luiden in zijn elektrische toekomst. Jean-Philippe Imparato, CEO van Alfa Romeo, licht het als volgt toe:

“We zijn ons er terdege van bewust dat dit moment in de geschiedenis van het merk gegraveerd zal blijven. Het is een grote verantwoordelijkheid, maar tegelijkertijd is het een spannend moment. De keuze voor de naam Alfa Romeo Junior is volkomen natuurlijk aangezien deze sterk verbonden is met de geschiedenis van het merk en sinds het begin tot onze favorieten en tot de publieksfavorieten behoorde. Als team kiezen we er opnieuw voor om onze passie voor het merk te delen en het product en onze klanten tot prioriteit te maken. We hebben besloten de naam te veranderen, ook al weten we dat dit niet verplicht is, omdat we de positieve emotie die onze producten altijd hebben opgeroepen willen behouden en elke vorm van controverse willen vermijden.”

En over het te verwachten succes van de nieuwe Junior: “De aandacht voor onze nieuwe sportcompact die we de afgelopen dagen hebben gekregen, is behoorlijk opwindend omdat we een ongekend aantal bezoeken aan de online configurator hebben gehad, waardoor de website een paar uur crashte.”

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie